Foto: Christian Palm

Marianne Beate Kielland & Oslo Circles

Sandvika Master Series: «Händel with care» mezzosopran Marianne Beate Kielland og kammermusikerne i Oslo Circles med hyllest til mesteren.

Store Sal

Bærum Kulturhus

«Händel with care» – barokkmesterne i Oslo Circles tolker evigaktuelle Händel sammen med Norges store sangstjerne Marianne Beate Kielland.

Georg Friedrich Händel gikk bort for 260 år siden – kan den tysk-britiske komponisten fremdeles være aktuell? Etter å ha hørt samarbeidet mellom barokkensemblet Oslo Circles og mezzosopranen Marianne Beate Kielland er svaret et entydig ja.

Med en fot i flere leire, skapte Händel en helt egen miks av tysk, italiensk og engelsk tradisjon på tvers av datidens sjangre. Etter hvert som musikksmaken har endret seg har mange av Händels samtidige komponister gått i glemmeboken, men den dag i dag har den godeste Georg Friedrich fremdeles mye å gi oss. Få andre komponister har stått på repertoaret til ensembler og solister i snart 300 år.

Storslått og vakkert

«Händel with care» – Oslo Circles og Marianne Beate Kiellands hyllest til den evig aktuelle komponist er en ypperlig mulighet for å oppleve gamle komposisjoner våkne til liv i samspillet mellom ensemble og sanger. Det er noe helt spesielt ved dette – å høre nær 300 år gamle melodier fremstå som om de ble skrevet i går. Legg til utøvere som vet å behandle verkene med finesse og respekt og man har en estetisk totalpakke som appellerer til de aller fleste.

Denne kvelden kan publikum nyte Marianne Beate Kielland synge arier fra operaene Serse, Hercules, Rinaldo, Joshua og Cesarekomposisjoner som virkelig viser Händel på sitt storslåtte med personbeskrivelser av en annen verden. Oslo Circles supplerer med et vakkert utvalg stykker fra Händels operaer Agrippina og Alcina.

Sandvika Master Series er Bærum Kulturhus’ konsertserie for klassisk musikk. Marianne Beate Kielland & Oslo Circles' konsert er en av tre arrangemeter høsten 2020. Andre konserter denne høsten er blant andre Christian Grøvlen, Magdalena Kožená & La Cetraog Dénes Várjon.

Konsertinformasjon

Pris: 320 - 445