Foto: Tomas Lauvland Pettersen

Mathias Eick - Kind of Blue

Stjernespekket hyllest av Miles Davis' legendariske album.

Store Sal

Bærum Kulturhus

Med et åpent sinn og sterk melodisk sans, fremfører Mathias Eick og noen av landets fremste jazzmusikere låter som mange har et sterkt forhold til: «So What», «All Blues», «Freddie Freeloader» og «Blue in Green» er alle blant jazzhistoriens mest sentrale låter.

Eicks Miles Davis-hyllest fikk litt av en debut: to utsolgte kvelder i Sentralens Marmorsal under Oslo Jazzfestival i 2019. Høsten 2020 gjenskapes disse smått magiske øyeblikkene med pur melodisk magi når Eick og et toppet lag med norske jazzutøvere kommer til Bærum Kulturhus.

Tidløse Miles Davis-låter i 2020-versjon

Kind of Blue er et viktig album i jazzhistorien – her tok trompetmesteren og bandlederen farvel med den kjappe be-bop’en og ledet bandet inn et modalt, lyrisk og åpent landskap der det ble improvisert over få akkorder og klare melodilinjer. Hvem har ikke latt seg rive med av Paul Chambers bassintro på «So What», den seige sugererende «All Blues» eller en lyrisk ballade som «Blue in Green».

Hvem er vel bedre egnet til å nytolke denne arven etter Miles Davis enn Mathias Eick og dette svært så kompetente bandet? Atle Nymo og Martin Myhre Olsen på saksofoner, Erlend Skomsvoll på piano, kontrabassist Johannes Eick og trommis Håkon Mjåset Johansen kan kunsten å skape mye magi i et nedstrippet men også melodisk sterkt lydbilde.

Søk opp «Kind of Blue” på din favorittstrømmetjeneste. Gled deg over det tidløse og evig aktuelle uttrykket. Gled deg til oktober og et norsk stjernelag som gir den gamle trompetmester evig liv.

Foto: Tomas Lauvland Pettersen

Mathias Eick – Kind of Blue er en av høstens store jazzkonserter i Bærum Kulturhus. I vår konsertserie for jazz og beslektede sjangre finner du også konserter med Erlend Apneseth Trio og Øyvind Brække Sekstett.

Konsertinformasjon

Pris: 170 - 395