Catherine Michelets første helaften er neste utsolgt

Urpremiere i Bærum Kulturhus 1. mars 2018.

Fordommer, rasisme og trangsynthet: Spreng boksen! Det sier skaperne av den nye, allerede populære danseforestillingen «Boxism». Urpremieren nærmer seg utsolgt.

«Boxism» har urpremiere i Bærum Kulturhus 1. mars.

Noen av Norges fremste dansere innen hiphop, samtidsdans, breaking og jazzdans jobber akkurat nå intenst for å ferdigstille en forestilling de selv er medskapende i. Hvorfor forholder vi oss så ofte til hverandre på bakgrunn av merkelapper, grenser og båser? På samme måte som danseforestillingen forener forskjellige stiler, vil danserne også forene mennesker på tvers av båser. På tvers av bokser.

Idé, konsept og kunstnerisk ledelse/koreografi er ved Catherine Michelet. Hun er blant annet utdannet i jazzdans ved Kunsthøgskolen i Oslo, og har deltatt i en rekke produksjoner, og for TV. Michelet medvirker også som danser i sin nye forestilling.

Kunstnerisk medansvarlig og tekstformidler i forestillingen er norsk-iranske Navid Rezvani. Han er kjent som norgesmester i breaking, samt fra både Dansefeber-finale og andreplass i Norske Talenter (2012).

Rezvanis politiske, kulturelle og sosiale engasjement, for ungdom med innvandrerbakgrunn, for palestinere, mot rasisme, for å nevne noe, er viden kjent i hjembyen Oslo. Akkurat som hiphop-battles i flere tiår nå har framstått som essensielle for å forene framfor å splitte byens ungdom fra forskjellige kulturer, fortsetter hans sosiale engasjement mot diskriminering, rasisme og båssetting sammen med partneren i deres nye forestilling.
– Dette har vært en drøm jeg har båret på lenge, og å se at interessen har vokst hos publikum så tidlig, er veldig gledelig, sier koreograf/danser Catherine Michelet.

Etter at forestillingen er co-produsert ved Bærum Kulturhus - Regionalt kompetansesenter for dans, er det meldt interesse fra et nett av scener rundt om i Norge og det er flere spilledatoer og -steder på trappene. Første scene som er booket, i tillegg til Bærum, er Stavanger Konserthus 15. mars.

Se trailer fra forestililngen her: https://vimeo.com/253606734

Medvirkende
Idé, konsept og kunstnerisk ledelse/koreografi: Catherine Michelet
Kunstnerisk medansvarlig og medvirkende: Navid Rezvani
Medskapende dansere: Henriette Hamli, Eivind Linn, Daniel Sarr, Jon Filip Fahlstrøm, Marikken Heitkøtter Bratlie og Catherine Michelet
Tekstlig formidling: Navid Rezvani
Scenografi og lysdesign: Ola Bråten
Lyddesign: Bernt Karsten Sannerud
Tekst og dramaturgi: Oda Radoor
Produsent: Catherine Michelet

Co-produsent: Bærum Kulturhus - Regionalt Kompetansesenter for Dans

Forestillingen er støttet av Kulturrådet, Fond For Utøvende Kunstnere og Fritt Ord.

Praktisk informasjon til presse

• Urpremiere i Bærum Kulturhus, Store Sal 1. mars kl. 19.30
  • Vises: 1. og 2. mars kl. 19.30 i Bærum Kulturhus, 15. mars i Stavanger Konserthus.
  • Generalprøve med mulighet for bilder og intervju: 28. februar kl. 19.30
  • Trailer (embed fra vimeo): https://vimeo.com/253606734
  • Pressefotos av Antero Hein
  • Kontakt/intervjuer/pressebilletter: Karin Bugge, kommunikasjonsansvarlig tlf 932 09 449,  karin.bugge@baerum.kommune.no