– Ikke en seier, men lettelse

– Etter alle de negative signalene kulturlivet fikk i høst, er jeg ikke misfornøyd, men lettet, sier kulturhussjef i Bærum, Kai Gustavsen om statsbudsjettet.

Artikkel i Budstikka av Nina Abrahamsen.

I fjor fikk Bærum Kulturhus og Dans Sør-Øst Norge doblet statsstøtten, med en økning på to millioner kroner til totalt 4,35 millioner kroner.

I statsbudsjettet for 2023 som ble lagt ut torsdag morgen, er støtten foreslått økt ytterligere til 4,515 millioner kroner. Dette gjør at Gustavsen foreløpig kan puste ut.

– Alle på kulturbudsjettet har fått en liten kompensasjon for lønns- og prisvekst – og det er det. Det er ingen som har fått en reell økning, bortsett fra Nasjonalmuseet. Jeg er ikke misfornøyd, men lettet, sier Gustavsen, som byr på blant annet to danseforestillinger ( THREE med Batcheva Ensemble og Lonely Riders ) og «Big Fish – The Musical» med BærMuDa nå i oktober.

Les hele artikkelen i Budstikka

Foto: Karl Braanaas, Budstikka.