Bærum Kulturhus løfter solodansen

Urpremiere og nypremiere i Underhuset 6. mars 2019

… og kjent, norsk dokumentarfilmskaper er med når de norske danserne Therese Skauge og Tone Kittelsen presenteres på den sentrale dansescenen.

To viktige koreografer danser sine egne verk når Bærum Kulturhus setter rampelyset på norsk solodans den første uka i mars.

Den ene du møter er Therese Skauge. Sammen med henne undersøker filmskaper Ulrik Imtiaz Rolfsen sannhet og tilstedeværelse. Skauge var ansatt som danser i Carte Blanche i 18 år, danser i dag frilans og har mottatt flere priser for sitt kunstneriske arbeid over 30 år. Rolfsen har regissert flere spillefilmer, TV-serier for NRK og BBC, og er kjent som dokumentarfilmskaper med en sterk stemme i samfunnsdebatten.
Dette er første gang de samarbeider om dans og film til en forestilling. Et av spørsmålene de søker å finne svar på er om dans er kroppens hengivenhet til øyeblikket, mens film er en passiv reproduksjon av tilstand.
Dette samarbeidet presenteres i sin urpremiere på Underhuset, en av landets mest sentrale scener for utvikling av ny dans, ved Bærum Kulturhus.

Tone Kittelsen, danser, koreograf og kurator har arbeidet med konseptet «How to Solo» siden 2013. For denne double bill-framføringen presenteres hennes «Frontal Solos part 1» i en ny, bearbeidet versjon, etter at den blant annet har blitt vist ved en rekke spillesteder og festivaler.

Se filmklipp her:

WHITE FIELD. notion of being: Vimeo

Frontal Solos part 1: Vimeo

PRAKTISK INFO TIL PRESSE

Forestillingen vises 6 - 8. mars kl. 18:30 i Bærum Kulturhus, Underhuset.

Headingfoto: Adrien le Gall

Pressebilletter: Kontakt Olivera Meyer, e-post: olivera.meyer@baerum.kommune.no

For mer informasjon om forestillingen kontakt:
Grethe Brækkan, produsent Bærum Kulturhus. E-post: grethe.brekkan@baerum.kommune.no tlf 901 44 053.