Er hodeplagg en tvangstrøye?

Urpremiere på danseforestillingen SKAUT av og med Frikar i Bærum Kulturhus 28. februar.

Hva kan ei kvinne være? Er det noe i dag hun ikke kan eller bør være? Finnes det noe feminint og maskulint i dansen? Hva skjer med kjønnsrollene i den norske folkedansen når kvinner i 2020 får spille begge roller, og ta de heftigste mannsrollene? Dette er spørsmål forestillingen SKAUT med dansekompaniet Frikar har som bærende tema.

I SKAUT fokuserer koreograf Hallgrim Hansegård og fem medskapende dansere på tematikken rundt tildekking, avdekking og kontroll av kropp. Kvinnen både strammer og slår ut håret gjennom knytt samtidsdans og fri folkedans.

– I Norge har skautet blitt brukt til å både kontrollere og søke frihet. Kan norske klestradisjoner gi nytt perspektiv til dagens hijab? Undrer Hansegård og hans fem dansere.

Forestillingen er i tillegg en helt spesiell for dansekompaniet. Det er første gang de kun jobber med kvinnelige dansere. Fem kvinner ble valgt fordi temaet handler om makt og kontroll, hvor man tar utgangspunkt i gamle norske klestradisjoner. Skautet representerer her vår egen historie om kjønnsroller, men dansebevegelsene vil også stille en del spørsmål. Hva skal og skal ikke kvinner gjøre, og gjelder dette fortsatt i dag?

Urpremiere i Bærum Kulturhus, Store Sal 28. februar kl. 19.

Co-produsenter: Bærum Kulturhus - Dans Sørøst-Norge og Beaivvas Samiske Nasjonalteater.
Forestillingen er støttet av: Kulturrådet, Fritt Ord, Sparebankstiftelsen DNM, Norsk Tipping, Ecbos Legat, Innlandet Fylkeskommune, Valdres Natur- og Kulturpark.

Om Frikar
Gjennom en blanding av folkedanstradisjoner og moderne dans har Frikar etablert seg som en viktig stemme i norsk samtidsdans. Dansgruppen er basert i Valdres – Innlandet fylke, og ble etablert i 2006 av kunstnerisk leder og koreograf Hallgrim Hansegård. Siden oppstarten har kompaniet turnert i 32 land og mottatt en rekke priser.

Frikar (dans) – en som danser alene
Frikar (føydal) – en mann som ikke var bundet av føydalsystemet
Frikar (militær) – en vervet soldat som er permittert
Frikar Dance Company – dansegruppe fra Norge

Medvirkende SKAUT
Regi, koreografi og scenografi:​ Hallgrim Hansegård
Medskapande dansarar: ​Nora Svenning, Sara Enger Larsen, Ornilia Ubisse, Anita Vika Langødegård og Sigyn Åsa Sætereng
Komponist: ​Erlend Apneseth
Dramaturg: ​Célestine Hennermann
Kostymedesign: ​Inger Stinnerbom
Lysdesign: ​Gard Gitlestad
Musikarar innspelt musikk: ​Erlend Apneseth, Øyvind Hegg-Lund og Stephan Meidell
Folkedraktekspertar: ​Magny Karlberg og Bjørn Sverre Hol Haugen
Dansehistorikar: ​Elisabeth Svarstad
Foto: ​Hallgrim Hansegård

Praktisk info til presse
Urpremiere: 28. februar i Bærum Kulturhus, Store Sal, kl. 19
Pressevisning: 27. februar kl. 11 og 13.

Forestillingen vises også:

27. februar kl. 11 og 13 for Den Kulturelle Skolesekken i Bærum og åpen for presse.
29. februar kl. 18.00