Pessoa-stykke på norsk for første gang

Teatergruppen RYKTE presenterer «Sjøfareren»

Når Bærums teatergruppe RYKTE spiller «Sjøfareren» av Fernando Pesssoa, er det den berømte dikterens første norske oppsetning – 82 år etter hans død.

«Sjøfareren» utspiller seg i et gammelt slott. Tre kvinner har likvake gjennom natten og håper at solen aldri skal stå opp. Nå blir historien gjenstand for en nasjonal teaterhistorisk begivenhet, for aldri før er den satt opp på noen norsk scene, tross forfatterens posisjon post mortem.

Stykket er en reise inn i egen bevissthet, inn i en selv, inn gjentakende refleksjoner, speil, minner, håpefulle fortider og falske erindringer; alle i form av drømmer om virkelighet. Dette er en vandring gjennom Pessoas verden og hans oppdiktede identiteter.

«O Marinheiro» eller «Sjøfareren» er det eneste teaterstykket Fernando Pessoas fullførte. Pessoa regnes som en av 1900-tallets største poeter, men var nesten ukjent i sin samtid. Etter sin død etterlot han seg en koffert med 25 000 upubliserte tekster.

– Når kulturhuset blinker ut europeiske byer som er rike på kulturell egenart, vil vi bidra til at Sandvika blir en møteplass hvor norske og utenlandske kunstnere hver for seg og i fellesskap møter et entusiastisk og nysgjerrig publikum. Det sier kulturhussjef Morten Walderhaug. I høst presenterer han og hans stab ny kunst og kultur med røtter i Portugals hovedstad, Lisboa. Portugal og Norge har gjennom århundrene vært forbundet gjennom hav og handel, men det er først i 2017 at «Sjøfareren» settes opp på norsk, i et spennende samarbeid med den lokale teatergruppen RYKTE fra Rykkinn.

Innledning om dikteren og hans Lisboa ved Diana Santos og João Marques Lopes på Foajéscenen. Teaterstykket vises på Bærum Kulturhus' scene Underhuset. Skuespillet er oversatt av Willy Walder. Regi ved Erik Borchsenius.

«Det vi ser fyller oss alltid med lengsel etter det vi aldri skal se…» – «Sjøfareren»

FERNANDO ANTÓNIO NOGUEIRA PESSOA (1888–1935) er en av 1900-tallets største poeter. Hans roman «Uroens bok» regnes som en av litteraturhistoriens 100 viktigste verker, etter at den fikk plass i Verdensbiblioteket i 2002. Var den første til å bruke betegnelsen heteronym, som i litteratur er en fiktiv dikterpersonlighet. Et heteronym er mer omfangsrikt enn et pseudonym og rommer også en annen, oppdiktet, personlighet.

Vises: 27. - 29. oktober 2017 i Bærum Kulturhus

Praktiske opplysninger

Forestillinger: 27. - 29. okt kl 19.30 Bærum Kulturhus
Generalprøve med anledning til foto og intervju:
      Lille Scene, 20. okt kl. 18.30
Mer info om RYKTE og oppsetningen: John Bellis, rykte.teater@gmail.com tlf. 458 08 754
Les om RYKTE her: http://rykkinnteater.com
Pressebilletter: Karin Sigrid Bugge, Bærum Kulturhus karin.bugge@baerum.kommune.no