Suksessbøkene til norske Lisa Aisato blir figurteater

Et polsk-norsk samarbeid. Vises for første gang Norge i Bærum Kulturhus.

Lisa Aisatos fantastiske barnebøker om Odd og Luna går til scenen og blir figurteater. En forestilling hvor begge historiene smelter sammen til en fortelling laget av den anerkjente polske regissøren Przemysław Jaszczak og Wroclav Figurteater.

Forestillingen fremføres med norsk fortellerstemme.

Forestillingen er basert på bøkene «Odd er et egg» og «En fisk til Luna», og har Norgespremiere i Bærum Kulturhus 2. mars kl. 11.30.

Om Lisa Aisato
Lisa Aisato (født 1981) er norsk illustratør, forfatter og billedkunstner. Hun debuterte i 2008, og bor og arbeider på Skjærhalden i Hvaler kommune. Aisato har gitt ut flere barnebøker og illustrerer for Cappelen Damm, Gyldendal og Dagbladet Magasinet m.fl. Hun er kanskje mest kjent for billedbøkene "Odd er et egg" og "En fisk til Luna", samt serien om trollet Tambar sammen med Tor Åge Bringsværd. I tillegg har hun også hatt illustrasjoner i Dagbladets lørdagsmagasin siden 2009.

- Tenk deg at hodet ditt er et egg som kan knuse når som helst. Hvordan tror du gymtimene med ballspill hadde vært da? Eller en sykkeltur i den farlige trafikken? Luna får ikke sove. Hun åpner vinduet og kikker ut. Det er noe der ute. Noe som svever og glir sakte mellom husene. Er det en ballong? Er det en fisk? En flyvende fisk?

Filmen «Odd er et egg» ble kåret til beste animerte kortfilm på Tribeca filmfestival 2017, og var produsert av Qvisten Animation, regien ved Kristin Ulseth.

"En fisk til Luna", tekst og illustrasjoner. Gyldendal Norsk Forlag 2014.
"Odd er et egg", tekst og illustrasjoner. Gyldendal Norsk Forlag 2010.

Forestillingen som er beregnet for barn fra 4 år, har urpremiere i Wroclaw, Polen den 24. februar, og skal vises i Bærum Kulturhus 2. og 3. mars. Forestillingen
«Odd og Luna» er co-produsert av Bærum Kulturhus – Regionalt kompetansesenter for dans, og inngår i serien «Møt Wroclaw» i Bærum Kulturhus våren 2018.

Medvrikende

Regi: Przemysław Jaszczak
Utøvere: Agata Kucińska, Anna Makowska, Aneta Głuch, Grzegorz Borowski, Michał Szostak (guest performance)
Scenografi og kostymer: Zuzanna Srebrna