Første forestilling fra Norges nye dansekompani

Naglehus Schia Productions med sin første forestilling.

Norges helt ferske profesjonelle dansekompani ledet av Guro Nagelhus Schia, presenterer 31. august sin aller første forestilling sammen med DanseFOT i Sandvika. De åpner med dette også dansesesongen i Bærum Kulturhus.

– Det er helt fantastisk å ha fått denne støtten, jeg er utrolig glad for at politikerne i Akershus og Bærum ser verdien av dansekunst. Det finnes mange danse-kompanier, men vi er det tredje i Norge med en fast bevilgning. I årevis har det bare vært Nasjonal-balletten og Carte Blanche i Bergen som har hatt slik fast støtte. Nå kan vi bare kjøre på med det vi er gode til, å produsere dans, uttalte Norges internasjonale dansestjerne Guro Nagelhus Schia til Budstikka i mai.

Etableringen av dansekompaniet er muliggjort ved hjelp av en bevilgning på 17,5 millioner kroner for perioden 2018–21 fra Akershus fylkeskommune, og en årlig sum på kr 850.000 fra Bærum kommune. Og ble endelig vedtatt i mai 2018.

I månedsskifte august/september presenterer kompaniet sin første produksjon. Et samarbeids-prosjekt med Bærum kulturskoles talentutviklingsprogram DanseFOT, hvor Naglhus Schia Productions er kunstnerisk ansvarlig og co-produsent. Dette er en tredelt forestilling som er satt sammen av verkene: «Sleeping Beauty», «Pure» og «A/WAY», en urpremiere og to sentrale verk av verdenskjente koreografer. – Vi ønsker å presentere samtidsdans av høyeste kvalitet, og vil knytte til oss spennende dansere og koreografer, både anerkjente mestere og mer ukjente interessante kunstnere. Vi vil også åpne opp for at unge lokale talenter kan komme til oss og observere prøver, og som her bidra inn i forestillingen, forteller Nagelhus Schia.

Bærum Kulturhus kommer til å være «hjemmebane». Dette er hånd-i-hanske for oss. Kulturhuset har en fantastisk scene for dans - en av de beste i landet, de har et program på internasjonalt høyt nivå, og i Bærum er det et stort og flott dansemiljø i som det skal bli spennende å bli en del av, utdyper Schia. Hun danset selv sine første dansetrinn hos en av de lokale danseskolene før hun begynte sin profesjonelle dansekarriere i Carte Blanche og videre til Belgia med kompaniet til Sidi Larbi Cherkaoui. Og det er den samme Cherkaoui som er koreograf for «Pure» som vises nå. Duetten er opprinnelig laget til forestillingen «TeZukA» som ble vist i Bærum Kulturhus i 2012. «Pure» peker i tillegg fremover til kompaniets første helt egenproduksjon i juni 2019 med to andre verk av Cherkaoui – «Orbo Novo» og «Rein», avslutter Guro.

- Vi i Bærum Kulturhus er selvsagt også svært begeistret over Nagelhus Schia Productions etablerer seg i Sandvika. Dans har vært en sentral del av programmet vårt i alle år. Vi er et viktig kompetanse-senter for dans og arbeider systematisk for å formidle og produsere dans for publikum i Norge. Det er både naturlig og riktig at Guro og hennes kompani åpner og avslutter dansesesongen 2018/19 hos oss. En sesong som presenterer noe av det aller beste av samtidsdans og nysirkus som vises i Norge. Allerede i september kommer det australske nysikruskompaniet Gravity & Other Myths med forestillingen «A Simple Space», det spanske kompaniet La Veronal presenterer sin helt siste forestilling «Pasionaria» i november, svenske Cirkus Cirkör kommer til oss i februar og det samme gjør Batsheva Dance Company fra Israel. Sesongens aller største forestilling er med Belgias og Antwerpens universalgeni Jan Fabre og hans kompani Troubleyn. De hyller sitt komplekse og underfulle hjemland med forestillingen «Belgian Rules/Belgium Rules» i begynnelsen av januar. Dette er et verk vi ikke har sett maken til i Norge. Med storslåtte bilder, dans, teater og musikk, griper Fabre ånden til dette lille store landet i hjertet av Europa. En unik anledning til å oppleve en av Europas mest markante multikunstnere og hans fabelaktige danse- og teaterkompani, forteller kulturhussjefen. - Men aller først skal Guro Nagelhus Schia og hennes kompani sammen med unge dansetalenter åpne sesongen hos oss, avslutter Walderhaug.

Dans i Bærum Kulturhus høst 18/vår 19:

• 31. august–1. september: DANSEFOT / NAGELHUS SCHIA PRODUCTIONS: «Sleeping Beauty (remake 2018)», «A/WAY» og «Pure»
  • 15. –16. september: GRAVITY & OTHER MYTHS «A Simple Space»
  • 1.–2. november: LA VERONAL «Pasionaria» av Marcos Morau
  • 23. november: SØLVI EDVARDSEN «Man»
  • 11. og 12. januar: JAN FABRE/TROUBLEYN «Belgian Rules / Belgium Rules»
  • 8. og 9. februar : BATSHEVA DANCE COMPANY «Venezuela» av Ohha Naharin
  • 27. februar–2. mars: CIRKUS CIRKÖR «EPIFONIMA» Regi Tilde Björfors
  • 12. og 13. juni: NAGELHUS SCHIA PRODUCTIONS «ORBO NOVO» og «REIN» av Sidi Larbi Cherkaoui

Alle vises i Store Sal

Praktisk informasjon til media:

• 30. august, kl. 11.30 – 12. 30: Generalprøve med anledning til film og foto av duetten «Pure»  med Guro Nagelhus Schia og Vebjørn Sundby