Kammerkonsert slik den skal være

Aftenposten anmelder konserten med Truls Mørk og Oslo Camerata.

— Å være på konsert med Oslo Camerata og Truls Mørk er som å få 20 nye venner på en kveld, skriver anmelder Maren Ørstavik i Aftenposten 19. okt. 2014.

Det er slik en god kammerkonsert skal være, men det er ikke ofte jeg virkelig opplever det. Ofte er salene for store, programmet for sprikende, samspillet litt i utakt eller spillegleden litt på felgen. Men Oslo Camerata, som består av profesjonelle musikere med bakgrunn fra Barratt-Dues musikkinstitutt, pluss et utvalg nåværende talenter ved skolen, har en fantastisk kombinasjon av enhetlig klang og individuelt overskudd.

Konsertens høydepunkt er Haydns cellokonsert nr. 1 med Truls Mørk. Etter noen få takters fomling, fant orkesteret sammen i de klare, men tvetydige Haydn-linjene, der siste tone i en frase ofte er første tone i neste. Er det avslutning eller ansats? De heller mot det siste, og skaper en fremoverlent, aktiv følelse.

Ørstavik avslutter med følgende avsnitt:

Konserten inngikk i Bærum kulturhus’ imponerende klassisk-serie, som presenterer internasjonale utøvere på høyt kunstnerisk nivå gjennom hele sesongen.

Les hele anmeldelsen i her: Aftenposten, Truls Mørk