Fylkeskommunen som ikke gadd vente på Kulturrådet

KOMMENTAR: Bemerkelsesverdig satsing på profesjonell dans og talentutvikling i Akershus. Av Maren Ørstavik.

Det skjer noe i Akershus. Sist helg var det premiere på Guro Nagelhus Schias seneste danseforestilling på Bærum Kulturhus. Men hun er ikke bare Guro lenger. Nå er det Guro Nagelhus Schia Productions – med 17,5 millioner kroner i ryggen frem mot 2021, direkte fra Akershus fylkeskommune.

I scenekunstsammenheng, og særlig i det frie dansefeltet, er dette oppsiktsvekkende mye penger å hente direkte fra politikerne. Stort sett er det Kulturrådet som står for tilskudd av den størrelsen, og selv disse tilskuddene er sjelden så store. Til sammenligning får de få scenekunstensemblene som er inne på Kulturrådets eksklusive basisfinansieringsordning rundt 3,5 millioner kroner i året.

De eneste dansekompaniene som får penger direkte fra politikere, er Nasjonalballetten og Carte Blanche. Nå også Guro Nagelhus Schia Productions. Fortjener hun oppmerksomheten?

...

Helhetlig kulturtenkning

Med Bærum Kulturhus som arena – som i flere år har hatt status som regionalt kompetansesenter for dans – og i samarbeid med unge dansere fra talentutviklingsprogrammet Dansefot, viste forestillingen at det ikke bare er pengesummene som gir grunn til å ha høye forventninger. Dette er virkelig et eksempel på helhetlig kulturtenkning.

Og forestillingen selv gir grunn til å følge med videre, tross noen svakheter. En bearbeidelse av Ingun Bjørnsgaards Sleeping Beauty fra 1994 fungerte fint med både unge og profesjonelle danserne, selv om nivåforskjellene mellom gruppene tidvis bli påfallende. Sidi Larbi Cherkaous inderlige duett Pure lot Schia og partner Vebjørn Sundby vise hva de er gode for – men opplevdes litt sentimental etter Shintaro Oues humoristiske premiere like før.

Japanerens lekne stykke, spesiallaget for Dansefot-talentene og Schias profesjonelle dansere, traff en nerve og lot ungdommene fremstå som trygge og ekte. Et blinkskudd for Schia både som talentutvikler og arrangør.

...

Det er grunn til å tro at Akershus-metoden vil bære frukter i form av nye dansere, kunstnerisk gode prosjekter og et mer kompetent publikum. Midt i regionreform-debatten er det godt for kulturlivet å se at det ikke er helt umulig for en fylkeskommune å prioritere helhetlige kulturelle satsinger.

Men virkelig etablering krever langsiktig forpliktelse, lenger enn fire år. Med basisfinansieringen også oppe til revurdering gjenstår det å se hvor lenge prosjektet kan leve. Helgens premiere gir grunn til å håpe på en god stund.

...

Les hele artikkelen i Aftenposten.

Foto: Antero Hein