Lille Scene gjenåpnet

Lille Scene ble etter å ha vært stengt siden oktober 2019 gjenåpnet med festforestilling og mottakelse 10. september 2020.

Scenerommet med teknisk rigg er helt nytt, og har i tillegg fått et fast amfi til 74 personer + 4 rullestolplasser. Kjøkkenet, inngangspartiet, toaletter og publikumsfoajé er også totalrenovert.

Artistgarderober og "back stage" ble pusset opp i 2015.

Historien til Lille Scene

På 80-tallet dro Akershus Teaterverksted med en delegasjon fra Akershus Fylkeskommune til Aarhus i Danmark for å få innføring i et prosjekt som ble kaldt «Frontløperne» - forløper til «Kaospilotene». Bærum kommune tok en innovativ rolle i forhold til å tenke nytt rundt arbeidstrenings-prosjekter gjennom å ta i bruk kunst og kulturuttrykk. To eksempler på det er Teater X og dukketeaterprosjektet SPURV.

Teater X ble startet opp som skole og frigruppe med 10 skuespillerelever i Høvik Teaterhus. Behovet for et mer egnet lokale vokste frem, samtidig som banklokalet i Budstikkagården ble ledig. Bærum Sparebank hadde kjøpt lokalene av Budstikka i 1983, da Budstikka flyttet til Billingstad. Teater X flyttet etter hvert inn i lokalene hvor rotasjonspressen til Budstikka hadde stått.

Kommunen kjøper gården på tidlig 1990-tallet, og Lille Scene blir da brukt som en avlastningsscene for Sandvika Teater.

Lille Scene har alltid vært en liten intim black box-scene, beregnet for mindre teatergrupper, små konserter og danseforestillinger. Den har også alltid fungert som et lavterskeltilbud hvor kunstnere og grupper på egen hånd kunne klare alt av teknikk selv og utvikle forestillinger. Lille Scene og Sandvika Teater var også de eneste kulturbyggene i Sandvika frem til Bærum Kulturhus sto ferdig i 2003.

De 15 siste årene har det på Lille Scene vært vist nesten 1000 forestillinger til rett under 33 000 publikummere og 40 000 deltakere.

---

Scene leies pr dag, og leietakerne kan organisere alt av sceneteknikk, lys, lyd, kafé- og kveldens billettsalg på egen hånd.

Her kan du les mer om Lille Scene.

Leieprisene til Lille Scene finner du her: Leiepriser.