Kulturlivet rakner når kun 20 får øve

Fortsatte restriksjoner hemmer kulturlivet og mange slutter. - Det er utmattende og demotiverende, sier skuespillerne Fanny (16) og Henrik (17).

Artikkel i Budstikka av Nina Abrahamsen, 14. jan 2022.

Nye lettelser med 200 i salen i stedet for 50 er godt nytt, men fortsatt kan kun 20 øve sammen, med én meters avstand. Hele tre ganger har Henrik Rinde (17) fra Stabekk opplevd at musikalen «Grease» med BærMuDaMini er blitt avlyst og til slutt pakket vekk.

Nå er det «Annie» som gjelder med planlagt premiere i april. Henrik har rollen som «Rooster» og håper det blir noe av.
- Det er veldig demotiverende og utmattende når forestillinger avlyses. Det var verst første gang. Vi skulle flytte inn i teateret, men tre dager før ble det nedstengt.
Hans mor, Kristin Rinde Sunde, er daglig leder i teatergruppen.
- Det er alvorlig når barn og unge ikke får oppleve magien ved å stå på scenen. Det er tøft å bli stoppet gang på gang og jeg gjør alt for å holde motivasjonen oppe. Vi er veldig spent på om vi får komme inn i teateret med «Annie». Dette kan jo ikke fortsette, hele kulturlivet rakner.

Mange slutter

Daglig leder Tiril Andøl i Dansesonen har utsatt Askepott-forestillingen fra 23. januar til 13. februar og håper på flere lettelser om 14 dager. Tre forestillinger med talentene i «Dance Moves» er utsatt tre ganger.
- Mange har jobbet i mange år for en rolle og kjenner at «endelig fikk jeg den». Det oppleves som din sjanse i livet når du er 16 år. Det er så sårbart og mange slutter. I Askepott er det mange scener med 30-40 dansere. Det går ikke å få gjennomført prøvene på en tilfredsstillende måte med kun 20 elever. Vi må kanskje legge om regi og koreografi.

I BærMuDaMini er det flere nye som aldri har fått stå på en scene og flere har sluttet.
- Det er innspurten i teateret og forestillingene som er morsomst. Når man ikke får oppleve det, er det lett å glemme poenget med å spille teater, sier 16-årige Fanny Hødnebø (16) som spiller «Annie».
- I tillegg har vi øvelser med munnbind, men vi er avhengig av hverandres mimikk. Nå er det ikke et smil å se, sier Henrik.
Han går dramalinjen på Rud videregående, der også skolerevyen ble avlyst rett før premieren i fjor. Hvordan det blir med årets revy, er uvisst.
- Det blir nesten en vane. Om vi får vite at det blir noe av, tør vi ikke stole på det, sier Fanny.
- Jeg er redd vi går glipp av mange fremtidige skuespillere, dansere og musikere, sier Henrik.

Avlyst to dager før

Marie Luna Beck (11) fra Haslum skulle danset både søtsak og mus i årets Nøtteknekkeren i Den Norske Opera og ballett sammen med åtte andre barn fra Asker og Bærum. Kun to dager før premieren ble samtlige forestillinger avlyst.
- Jeg ble ganske lei meg og det kom noen tårer. Men vi har tenkt litt på det - og det går fint nå, sier 11-åringen som er ballett-elev på tredje året og har opplevd at også en foreldreforestilling ble avlyst.
- Men da hadde vi ikke kommet så veldig langt og det var ikke så vanskelig å ta.

Advarer

Uansett tar hun med seg gode minner fra kostymeprøvene og et par prøver med de voksne.
- Jeg er glad for at jeg fikk oppleve det. Og jeg vil fortsette å danse.
Kulturhussjef i Bærum Kulturhus, Kai Gustavsen, mener vi står i fare for å miste en hel generasjon kulturaktører.
- Å spille teater, danse eller spille i korps har en dynamikk med prøver i lang tid, mot et klimaks på premieredatoen. Når den dynamikken forsvinner, kan også motivasjonen forsvinne. Det å få utøve, er en vesentlig del av kulturlivet.
Han synes der er uforståelig med kun 200 i salen og ville foretrukket kohorter à 200.
- Vi i kulturlivet opplever at begrensningene ikke er faglig dokumentert. Jeg har sterk sympati med kunstnere, teknikere, skuespillere og dansere som er sterkt skadelidende på grunn av dette. De fleste forestillinger er finansiert med langt flere enn 200 i salen. Det er også urettferdig at fritidskulturlivet rammes. Jeg tror ikke myndighetene vet hva de holder på med.

• Innendørs anbefalt 1 meters avstand, og ikke er flere enn 20 i hver gruppe.
  • Ved intensiv trening bør det tilrettelegges for 2 meters avstand.
  • Utendørs kan man nå være 200 uten faste tilviste plasser.

Dette er restriksjonene

Innendørs kan man være 200 med faste tilviste plasser. Uten faste tilviste plasser innendørs kan man være 30 personer.

Se alle regler/restriksjoner på budstikka.no
Kilde: Regjeringen

Les hele artikkelen i Budstikka