Foto: Roman Wiehart & Christine de Grancy

Wiener Kammersymphonie & Anika Vavic

Mozart, Dvorák og Pelzl står på programmet når strykekvintetten forener krefter med pianisten.

Store Sal

Bærum Kulturhus

Konserten var opprinnelig satt opp med pianist Nikolai Demidenko. Det har dessverre kommet sykdomsforfall fra Demidenko, og han blir erstattet av strålende Anika Vavic

Mozart, Dvorák og Pelzl

Sammen med Wiener Kammersymphonie er det nå verker av Mozart, Dvorák og Stefan Pelzl som skal formidles med innlevelse, energi, nennsomhet og inderlighet – trekk ved Vavics fremførelser som har gitt henne så mange tilhengere verden over.

Vi gleder oss stort til å høre henne i tett samspill med Wiener Kammersymphonie – fem svært så kapable utøvere med base i den østerrikske hovedstaden. Kvintetten fokuserer på et bredt spekter av musikk: fra klassiske verker fra det nittende århundre til samtidskomposisjoner, gjerne fra litt bortglemte og oversette komponister. Wiener Kammersymphonie har holdt det gående siden 2006 i anledning «Year of Mozart» og ble en umiddelbar suksess under en turne i Spania, hvor både publikum og kritikerne simpelthen elsket ensemblet. Siden ensemblets fødsel har de fem turnert flittig i land som Spania, Frankrike, Storbritannia, Polen, Nederland, Italia, Danmark, Tyrkia, Brasil, Argentina, Chile, Colombia, Peru, Uruguay og Panama.

Anika Vavic

Den Wien-baserte, Beograd-fødte pianisten Anika Vavic er perfekt match for Wiener Kammersymphonie: hun har kraften, men også sensitiviteten i anslaget som må til for å få frem alle nyanser i samspillet med strykerne.

Anika Vavic har arbeidet nært med dirigenter som Valerij Gergiev, Paavo Järvi og Hannu Lintu, Jun Märkl, Jukka-Pekka Saraste, Stefan Blunier, Mirga Grazinyte-Tyla, Kirill Karabits, Andres Orozco-Estrada, Markus Poschner, Yutaka Sado og Enrico Calesso. Kristjan Järvi og Jorma Panula er to andre nære samarbeidspartnere de seneste år. Listen over symfoniorkestre hun har samarbeidet med er også ganske så imponerende: Mariinskij-orkesteret, London Symphony Orchestra og Helsinki Philharmonic Orchestra.

I 2021/22-sesongen gjør Vavic blant annet sin første konsert med Bamberg Symphony Orchestra under Jakub Hrusas ledels, hun framfører Rodion Shchedrins pianokonsert nr. 4 og vender tilbake til Taipei og byens National Symphony Orchestra for Shostakovitsj’ pianokonser nr. 2. Den Haag avlegges også et besøk der hun slutter seg til Residentie Orkests rekker under Jun Märkl for å fremføre Rachmaninov's pianokonser nr. 2. Hundreårsmarkeringen av Alexander Scriabin's død fremføres på Imagodei Festival der hun fremfører komponistens Mysterium – et forsøk på å gjenskape hans misjon: en sammensmelting av alle sanseinntrykk i en fusjon av dukkespill og dans.

Konsertinformasjon

Denne konserten har Bizzy-pris!

Bizzy er en egen app for de mellom 13-21 år i Viken som gir rabatterte priser på utvalgte kulturarrangementer i fylket. For å få tilgang til våre arrangementer med Bizzy-pris, må du gå inn via appen. Last ned Bizzy her.

Pris: 0 - 485
Varighet: 2 timer m/pause