Nysirkusforestilling om menneskehandel

«As a tiger in the jungle» Norgespremiere i Bærum Kulturhus.

Nysirkusforestilling basert på en sann historie om menneskehandel av Cirkus Xanti og Ali Williams Produtions fra Wales. Med ord, bevegelse, dans og imponerende artisteri stilles spørsmål om liv, kjærlighet, fattigdom og grådighet. Norgespremiere i Bærum Kulturhus 6. april 2018.

«As a tiger in the jungle» er historien til og om sirkusutøverne Renu Ghalan og Aman Tamang som forlot sine hjem i Nepal med drømmer om stjernestatus og løfter om ubegrensede muligheter. Det som fulgte var et liv i slaveri, utnyttelse og misbruk: Indiske sirkus ble deres fengsler.

Forestillingen følger Renu og Amans opplevelser, deres motstand, håp og optimisme. Vi får ta del i deres tapte barndom. Tigeren i tittelen er en metafor på menneskehandlerne som påvirket livet deres.

Skuespiller og danser Loan TP Hoang, som selv er flyktning til Norge fra Vietnam, er bærende fortellerstemme.

Forestillingen er et resultat av samarbeid mellom regissør Sverre Waage fra norske Cirkus Xanti og Ali Williams, tidligere kunstnerisk leder av det walisiske sirkusfirmaet No Fit State. I 2013 tilbrakte Williams et år som kunstnerisk leder for Circus Kathmandu. Circus Kathmandu er en moderne sirkusgruppe bestående av 13 unge menn og kvinner, inkludert Renu Ghalan og Aman Tamang, hvor alle er overlevende etter menneskehandel som barn.

«As a Tiger in the Jungle» handler om livskraften og viljen som oppstår når barn får utfolde seg i kunstnerisk aktivitet som sirkus og dans, og finner måter å uttrykke og utvikle seg på, gjennom kreativitet.

— We are pleased to have created a meaningful and engaging performance based on true stories from the performers’ lives. I was inspired by the young artists from Circus Kathmandu and am delighted to be able to employ Aman and Renu in a professional capacity and utilise the skills they learnt in captivity in a positive and empowering way. This gives the performance an authenticity rarely seen on stage today. Ali Williams.

Forestillingen hadde premiere i Birmingham 23. september 2017. Norgespremiere i Bærum Kulturhus 6. april 2018.

Medvirkende

Aman Tamang, Renu Ghalan og Loan TP Hoang
Regi/manus: Sverre Waage,
Musikk: Per Zanussi
Koreografi/regi ass.: Hanna Filomen Mjåvatn
Scenografi: Tarn Aitken og Rhi Matthews
Kostyme: Rhi Matthews
Musikere: Per Zanussi, Sanskriti Shrestha og Halpreet Bansal

Produsenter: Cirkus Xanti & Ali Williams Circus, UK.

Co-produsenter:
Bærum Kulturhus - Regionalt kompetansesenter for dans, Porsgrunn Internasjonale Teaterfestival,
NoFit State Circus, Pontio Art Center, Welsh Millenium Center, Bristol City Circus Fest, Black E Liverpool,
Birmingham Weekender, SAMPAT, Chora Chori.

Støttet av
Norsk Kulturråd, Spenn.no, FFUK, DTS/UD og Arts Council of Wales.

Praktisk informasjon til presse

Visningsdatoer – Bærum Kulturhus:

6. april kl. 12.00 (Norgespremiere). Vises for Den kulturelle skolesekken i Akershus (vgs).
7. april kl. 18.00

6. april, kl. 12.00: Presse er velkommen til anmelde, intervju og bilder.

Trailer: As a Tiger in the Jungle
Bilde:  As a Tiger in the Jungle / Fotokred: Circus Xanti

Kontakt / intervjuer / pressebilletter: Karin Bugge, kommunikasjonsansvarlig - tlf 93209449, karin.bugge@baerum.kommune.no