Hun etterligner de bevegelsene vi ikke skal etterligne

Urpremiere på forestilling av Hege Haagenrud.

Når den anerkjente koreografen Hege Haagenrud er klar med nytt verk, lar hun danserne sine ta etter kroppsspråket hos en med cerebral parese. Hva er det hun vil til bunns i denne gang?

Er det noen grupper – eller temaer – kunsten ikke kan berøre? Er det lov å ta muskelbevegelsene hos en med cerebral parese og lage koreografi av det?

Det er akkurat dét Hege Haagenrud gjør nå. Med en mentor som selv har CP til å veilede hennes funksjonsfriske dansere, utviklet hun det som nå tar form som urpremieren «Struggle by proxy».
Hun har en fascinasjon for det ufrivillig eksponerte, det vi ikke vedkjenner oss at fremkaller både skam og ubehagelig tiltrekning.

– Jeg håper jo at jeg lager ting som er allment gjenkjennelig. Den følelsen av å ikke kunne kontrollere hvem du er, den er jo universell. Selv om vi definerer en med CP inn i én gruppe, og oss funksjonsfriske i en annen. Slik beskriver Haagenrud tanken bak sin nye forestilling.

Hun er forberedt på at ikke alle vil mene det er en god idé ved første øyekast.
– Det første noen tenker på, er kanskje latterliggjøring. Men alt kan gjøres, hvis det gjøres med god tid, og respekt, og gjøres skikkelig, mener hun.
– Det dere får se på scenen er først og fremst et krevende bevegelsesspråk. Det er hardt arbeid. Kan vi snu på normen, kan jeg snu på dette til at det vi ser på som en feil framstilles som en ferdighet? spør hun.

Vi lever i en tid da identitet har blitt politikk, og noens identitet er synligere knyttet til deres kropp enn andre. Med dokumentarismens grep manøvrerer Hege Haagenrud seg gjennom en undersøkelse av hvor langt hun som koreograf kan gå inn i et annet menneskes sårbarhet.

Hege Haagenrud er prisbelønnet og har blant annet laget forestillingene «Use my body while it’s still young», «The rest is silence» og «Picture a vacuum» (del av multibillforestillingen Sleepless beauty på Operaens hovedscene).  25. april er det urpremiere på «Struggle by proxy» i Bærum Kulturhus.

PRAKTISK INFO TIL PRESSE

Forestillingen vises 25.–26. april 2019 kl. 19:30 i Bærum Kulturhus, Store Sal.

Foto: Siren Lauvdal

Pressebilletter: Kontakt Olivera Meyer, e-post: olivera.meyer@baerum.kommune.no

For mer informasjon om forestillingen kontakt:

Grethe Brækkan, produsent Bærum Kulturhus. Tlf 901 44 053.