Hele Spitfire Companys trilogi om kamp, flukt og håp

Forestillingene til det prisbelønte tsjekkiske dansekompaniet kan oppleves samlet.

Det er en glede for Bærum Kulturhus å ønske Spitfire Company tilbake til Sandvika.

Forestillingen "Sniper's Lake" ble vist for første gang i Bærum Kulturhus mars 2015. Nå kommer de med hele tre verk som sammen utgjør en trilogi,  og som åpner dansevåren 2016 i Bærum Kulturhus. De tre verkene vises på samme dag - 26. januar 2016.

Spitfire Company trilogien i Bærum Kulturhus er støttet at EØS midler.

Sniper’s Lake, kl. 11.00

Løper du ikke, dør du. Flytter du deg ikke, blir du tatt til fange. Klarer du bevege deg, er du kanskje fri. Hvordan føles det å være på flukt? Å leve med usynlige trusler på alle kanter? Å aldri være trygg?

Fem norske og tsjekkiske scenekunstnere og koreografen Mirenka Cechova har møtt flykninger i Praha og Bærum og skapt forestillingen «SNIPER'S LAKE». Flyktningene har fortalt sine historier. Kompaniet har intervjuet. Stilt spørsmål. Forsøkt å forstå. Basert på dette utviklet Spitfire Company en forestilling om å flykte. Med Sniper's Lake belyser kompaniet det fysiske og det psykiske ved å være på flukt. Utmattelsen, frykten, lengselen etter et hjem. Og håpet? Denne forestillingen er støttet av EØS-midler slik at den kan vises gratis for vårt publikum. Hent/"kjøp" billetter og les mer her: Snipers's Lake

One Step before the Fall, kl. 19.30

Dette er forestillingen som har slått knockout på kritikere og publikum over hele Europa. Den tar deg inn i bokseringen, hvor rå kraft og eksplosivitet stadig balanserer på grensen til total utmattelse. Danser og koreograf Marketa Vacovska leder publikummet gjennom boksekampens ulike momenter med kraftfull dans som utfordrer ens oppfatning av kroppens fysikk. Helt alene på scenen som blir omgjort til en boksering, kjemper hun, faller og reiser seg opp igjen. Akkompagnert av Lenka Dusilovas hypnotiske live musikk og sang, fremfører Vacovska en fysisk og nedstrippet forestilling.

Animal Exitus, kl. 20.30

På scenen står et gigantisk glassbur. Inne i dette ‘akvariet’ er to kvinnelige dansere, strippet ned til deres dyriske essens, og et tre. Gjennom Animal Exitus utforsker det prisbelønnet tsjekkiske Spitfire Company de fem stadier som mennesket gjennomgår under traumatiske opplevelser: sjokk, sinne, forhandling, depresjon og aksept eller resignasjon. Forestillingen er en usminket gransking av hvordan vi kjemper for vår verdighet under livets mest prøvende, og ofte transformerende, situasjoner. Publikum bærer trådløse hodetelefoner og beveger seg fritt rundt denne rå og sårbare performance-installasjonen.