Sidi Larbi Cherkaoui i Bærum Kulturhus

Kulturhuset co-produsent for verdenskjent koreograf.

Seks dager har koreograf Sidi Larbi Cherkaoi satt av for å jobbe frem en ny forestilling på Bærum Kulturhus scener. Sammen med to mannlige dansere, to musikere, egne teknikere og en håndfull assistenter skaper Cherkaoui et prosjekt med planlagt premiere høsten 2015.

Den belgisk-marokkanske koreografen, og hans kompani, Eastman, turnerer verdens mest prestisjetunge scener med sine produksjoner.

Cherkaoui har tidligere vunnet en rekke priser, blant annent Tanz internasjonale «årets koregraf» to ganger. I år fikk han Olivier-prisen, danseverdenens svar på Oscar. I tillegg har han gjort koreografi på flere filmer - mest kjent er «Anna Karenina» - der han koreograferte Keira Knightley og Jude Law.

Eastman og Sidi Larbi Cherkaoui har tidligere gjestet Bærum Kulturhus med forestillingene «Play», «Tezuka» og «4D».

Den nye forestillingen vil etter urfremførelsen ha norgespremiere i Bærum Kulturhus.

Se NRK Dagsrevyens innslag om samarbeidet