Scenekunsten er styrket over hele landet

Bærum Kulturhus fikk del av ekstrabevilgninger fra Kulturrådet

Fire nye scenekunstarrangører fikk tildelt arrangørstøtte under rådsmøtet til Kulturrådet denne uken. – Takket være ekstrabevilgningen gjennom budsjettforliket har vi hatt mulighet til å styrke scenekunsten, sier rådsleder Tone Hansen.

Ekstrabevilgningen til arrangørstøtte på scenekunstfeltet på fire millioner kroner var en del av den totale økningen på 30 millioner til Kulturrådet gjennom Stortingets budsjettforlik i desember 2017. RIMI/IMIR og Tou Scene i Stavanger, er sammen med BAREDANS (Bodø Arena for Dansekunst) og In2it International Dance Festival i Sunndalsøra de fire nye arrangørene på støtteordningen. – Denne styrkingen av scenekunstfeltet har ført til nye nettverk og nye samarbeid som bidrar til at flere produksjonen nå turnerer over hele landet, sier Tone Hansen.

Totalt 23 arrangører fra DanseFestival Barents i nord til RAVNEDANS i sør, er nå inne på støtteordningen.

Arrangørstøtteordningen for scenekunst har som formål å gi programmeringsmidler til arrangører som presenterer profesjonelle scenekunstproduksjoner av høy kunstnerisk kvalitet. Ordningen skal:

- stimulere til visning av nasjonal og internasjonal scenekunst
- stimulere til nyskapende formidlingsmåter
- bidra til at arrangører med et høyt kvalitetsnivå utvikles
- gi forutsigbarhet i programmeringsarbeidet som strekker seg over et eller flere år

Utvalgsleder for faglig utvalg for scenekunst, Jenny M. Svensson, sier at rekrutteringen av nye arrangører gjennom tilskudd over formidlingsordningen/gjestespill har gitt resultater. I sin innstilling skriver utvalget at en styrking og videreutvikling av et kompetent arrangørfelt på scenekunstområdet vil være avgjørende for å øke etterspørselen etter forestillinger rundt om i landet.

Svensson viser også til den økte bevilgningen på 4 millioner har bidratt til at man både kunne videreføre og styrke de etablerte arrangørene og samtidig gi mulighet til nye arrangører. – Vi er glade for at scenekunst av høy kvalitet kan tilbys til publikum over nesten hele landet, sier Svensson.

Følgende arrangører er nå inne på ordningen:

DanseFestival Barents
Vårscenefest
Stamsund Internasjonale Teater
BAREDANS (Bodø Arena for Dansekunst)
Kortreist dansefestival
Multiplié
In2it International Dance Festival
RAS – Regional arena for samtidsdans/Sandnes kulturhus
RIMI/IMIR
Tou Scene
RAVNEDANS – festival for samtidsdans
Dansekunst i Grenland
Bærum Kulturhus
Sirkuslandsbyen
NonStop-festivalen
Sånafestivalen
CODA Oslo International Dance Festival
Norsk Dramatikkfestival
Fortellerfestivalen
Det Andre Teatret
Go Figure! Festival For Figurteater og Visuell Scenekunst

Bærum Kulturhus ble tildelt tilsammen kr 2 100 000,- Fordelt med kr 700 000,- for hvert av årene 2019, 2020 og 2021.

- Vi er svært glade for denne støtten fra Kulturrådet. Det er en anerkjennelse av at vi gjør en god jobb for danse- og scenekunsten, og at vi får mulighet til å jobbe langsiktig og målrettet, uttaler kulturhussjef Morten Walderhaug i Bærum Kulturhus.

Les hele artikkelen fra Kulturrådet HER

Foto: Fra barneforestillingen «Sans og samling» av Ingri Fiksdal. Vises i Bærum Kulturhus i nov 2018, som en del av turneen til Dansenett Norge.