Jubler over million: – Vi gleder oss

Teatermagi og julestemning til tross. Sandvika Teater fra 1958 er så nedslitt at politikerne setter av penger. «Vi gleder oss» og «på tide», sier teaterfolket.

Artikkel i Budstikka av Nina Abrahamsen.

---

I helgen ble de siste forestillingene med «Tre nøtter til Askepott» vist for siste gang.

Produsent Didrik Hagberg i Sandvika barne- og ungdomsteater er glad for at teateret skal rehabiliteres og kan få plass til flere:

– Vi klarer å gi publikum både teatermagi og julestemning og har hatt godt besøk, men det blir hyggelig å få bedre forutsetninger i teateret, sier Hagberg.

Bærum Barneteater rykker inn med «Snødronningen» 1. desember.

– Vi i Bærum Barneteater gleder oss veldig over at Sandvika Teater skal rehabiliteres og er spente på resultatet. Jeg håper vi får ta en aktiv del i planleggingen, for vi har mye erfaring. Det er absolutt et behov, galleriet har sett ut som det gjør de siste 30 årene, sier leder Jarl Flaaten Bjørk.

Klart behov

Sist uke besluttet Utvalg for kultur, miljø og idrett i Bærum (MIK) at teateret må rustes opp og foreslo 1 million til et forprosjekt. Sebastian Otterhals (H) var på befaring sammen med MIK-leder Dag Egil Strømme og så behovet:

– Jeg så seter fra 1958 og en sal som kun halvparten er brukbar. Det er et stort behov for rehabilitering. Dette er et viktig samlingspunkt for barn og unge som vil drive med teater og et populært tilbud.

Millionen skal brukes til å se hva som trengs å gjøre og hva dette vil koste.

– Det vil også bli jobbet for å finne et erstatningslokale, sier Otterhals.

MIK-leder Strømme så også at det var behov for å komme i gang med en bygganalyse og et forprosjekt med tanke på full rehabilitering.

– Jeg venter at vi får gjort dette i løpet av 2023 og har forventning om at det blir en moderne sal med flere seter enn i dag. Det er så klare behov at dette blir noe av. Spørsmålet er bare hvor raskt, sier han.

Leder Cecilie Due i BærMuDa mener også en rehabilitering er på tide.

– Vi gleder oss veldig til dette. Det er et så hyggelig sted å være, som vi trives i. Men det er slitt og vanskelig med garderobene, så det er på tide. Jeg håper også de gjør noe med inngangspartiet og kafeen, så det blir litt mer fristende å gå inn og at det blir mer synlig fra utsiden at det er et teater. Det er også dårlig nettverk der, sier hun.

– Dette kan bli som et hjerte i Sandvika, smiler hun.

150 flere plasser

Kulturhussjef Kai Gustavsen mener dette også vil gi bedre økonomi på sikt.

– Det er behov for en full rehabilitering av publikumsområder, garderober, ventilasjonsanlegg og brannsikring. I dag brukes ikke hele galleriet, så det kan øke kapasiteten med 150 plasser. I dag er dette penger som kan gå tapt hver eneste dag når de lokale teaterforeningene spiller her. Får man flere seter og kan nøye seg med å spille åtte i stedet for ti forestillinger, vil det også bety lavere leiekostnader og plass til flere som får spille, mener han.

---

Les hele artikkelen i Budstikka

Foto: Knut Bjerke, Budstikka.