Romantikken slik den en gang lød

En sjelden konsert i Bærum Kulturhus

Marianne Beate Kielland, mezzosopran og Claire Chevallier & Jos van Immerseel, fortepiano.

Fredag 17. mars er det duket til klassisk festaften i Bærum Kulturhus - en aften som er viet romantikkens største komponister på originale instrumenter. Flamske Jos van Immerseel er en gigant innen historisk framførelsespraksis både som forsker, orkesterbygger og mesterpianist. Han har samarbeidet med Marianne Beate Kielland, mezzosopran i en årrekke, og Bærum Kulturhus er stolt av å presentere dem med et konsertprogram viet romantikkens største komponister. I tillegg medvirker den franske pianisten Claire Chevallier, som spiller firhendig fortepiano med van Immerseel.

En sjelden konsert

Konserten byr på unike klanglige og musikalske åpenbaringer fra Immerseels historiske instrumenter som blir fraktet til Bærum for anledningen.

Eller som Marianne Beate Kielland sier det selv:
- Om et par ukers tid blir det for ...norske forhold en ganske sjelden konsert, nå i Bærum Kulturhus: Schubert, Schumann, Grieg og Brahms med meg og Jos van Immerseel. Nå oppleves kanskje ikke akkurat det som en sensasjon, men klangbildet på denne konserten - med et fortepiano fra 1870 - er et ganske annet enn det man får med moderne flygel. Så hvis noen ønsker å hensettes tilbake i tid, til disse komponistenes klangverden, til en helt annen klanglig intimitet enn hva vi hører på de fleste konserter i dag. Ta turen, avslutter Kielland.

Åpen Masterclass

Utvalgte studenter ved Norges Musikkhøgskole har Masterclass med Jos van Immerseel og Clarie Chevallier 16. mars i Store Sal, Bærum Kulturhus. Publikum og presse er velkommen fra kl. 10.

Konsertintroduksjon

Før konserten 17. mars holdes konsertintroduksjon ved Liv Glaser om fortepiano og tidligmusikk. Foajéscenen i Bærum Kulturhus kl. 18.30.

Info til presse

- Åpen Masterclass for utvalgte studenter fra Norges Musikkhøgskole med Jos van Immerseel og Claire Chevallier. 16. mars kl 10 - 13 (van Immerseel) og 15 - 18 (Chevallier)

- Konsertintroduksjon 17. mars kl 18.30. Fortepiano og tidligmusikk ved Liv Glaser

- Konsert 17. mars kl 19.30 Bærum Kulturhus