Urpremiere - Rock me Baby

Om forestillingen

Fem voksne menn danser, synger og spiller fengende nyskrevne rockelåter i en ny grensesprengende forestilling, og det for en svært ung publikumsgruppe (0-1 år) med foreldre. – Er det mulig?

Øystein Elle /Capto Musicae og Karstein Solli Produksjoner, som er kunstneriske ledere for produksjonen har tidligere hatt stor suksess med sine forestillinger for de yngste. Sist med «StemmeStammen» som av anmeldere ble karakterisert slik: «sjeldent vellykket lydteater for de yngste» «imponerende gjennomført» «nennsomt fremstilt for målgruppen» «underlig» og «morsomt for både barn og voksne»

Denne gangen går Solli og Elle lenger enn noen gang før i å utfordre sitt publikum. Med på laget har de fått med seg mote og kostymedesigneren Kjell I. Nordstöm, velkjent for de fleste etter NRKs storsatsing Maskorama der han skapte de spektakulære karakterene.

Rock me Baby undersøker særlig kunstmøtene småbarn kan oppleve sammen med sine fedre, derfor oppfordres særlig menn i følge med sine babyer 0-3 år til å besøke teatret for å oppleve Rock me Baby.

Elle og Solli ser i denne produksjonen på myter og fakta om hva babyer og de yngste barna opplever i forhold til intensitet og lydstyrke. Mange voksne omsorgspersoner kan oppleve en tilknytning til babyen gjennom musikalske opplevelser, dette inkluderer ofte et hardere og råere (Heavy)rock-uttrykk med tunge rytmer, tette klanger fra fuzz-gitarer og dramatisk vokal.

Rock me babys ensemble er satt sammen som et band  med i alt fem mannlige utøvere som behersker ulike band-instrumenter, dans og vokale uttrykk. Innen glamrocken og puddelrocken på 70- 80 tallet ble grensene mellom kjønn mindre tydelige. Artistene fremsto ofte med et androgynt uttrykk. Denne historiske trenden utforsker ensemblet i Rock me Baby og forholder seg til denne estetikken som frigjørende for normative kjønnsmarkører.

Med et visuelt uttrykk, referanser og stiltrekk fra rockens verden utfordres både voksne og små barn til å oppleve og ta del i hva kunst for de yngste kan være.

Bærum Kulturhus og Dans Sørøst-Norge har medvirket som co-produsenter til forestillingen.

Forestillingen vises i Bærum Kulturhus – Underhuset 2. mars - 4. mars kl. 10 og 14.

Medvirkende

Musikalsk ledelse, konseptutvikling, sang, div. instrumenter og bevegelse: Øystein Elle
Konseptutforming, koreografi og regi: Karstein Solli
Kostymer, objekter, hår og sminke: Kjell Ingebrethsen Nordström/ Baron von Bulldog