47 000 billetter til 200 opplevelser

Oppsummering av 2017 og nytt program.

Våren i Bærum Kulturhus er mangfoldig – med sterk norsk dans og et hjemlig, internasjonalt jazzikon blant høydepunktene.

Bærum Kulturhus lanserer sitt vårprogram for 2018. Totalt 46 849 billetter til 201 forestillinger med billettsalg til 89 ulike arrangementer er presentert på nettsider og i trykket program.

Programmet spenner fra de aller største internasjonale stjernene til lokale amatører. – Vårt oppdrag er både å formidle et bredt kulturtilbud til alle, samt å gi vårt lokale kulturliv en profesjonell arena for sine oppsetninger, beskriver kulturhussjef Morten Walderhaug.
61 av vårens 201 forestillinger er programmert av kulturhuset selv – fordelt på kategoriene dans, jazz, barn, verden, klassisk, smak, utstillinger, pop og underholdning.

To lokale kulturinstitusjoner med egne scener – Kalkmølla Kulturstasjon og Kulturhuset Stabekk Kino, selger også sine billetter via Bærum Kulturhus’ billettsystem.
– Dette er et nært og godt samarbeid, en vinn-vinn for oss alle. Kulturtilbudet blir synlig, det gir mindre administrasjon, publikum finner det de søker og sammen profilerer vi Bærum som en tydelig kulturkommune, mener Walderhaug.

Kulturtilbudet i Bærum trekker publikum ut fra Oslo, og hele Østlandsområdet i tillegg.  Nesten 20% av billettkjøperne til Bærum har bostedsadresse Oslo.
– Vi satser videre på å være en sterk arena for dans, og Bærum Kulturhus er nå anerkjent som en tydelig nasjonal scene med internasjonale ambisjoner. Denne våren er det to urpremierer på norske danseforestillinger, nemlig Ulf Nilsengs forestilling «Ulf goes Religious part 1» (26. januar) og Catherine Michelets «Boxism»  1. mars. Totalt fire av de fem store danseoppsetningene er co-produsert hos oss. – I Bærum Kulturhus har også samtidsdansen et dedikert publikum.

Bærum Kulturhus viderefører nyvinningen Møt… Denne vårener den polske byen Wroclaw i fokus. Polens fjerde største by er en sprek kulturby  og etter å ha vært europeisk kulturby (i 2016) har flere oppdaget Wroclaw. I serien presenteres  en rekke perler innen musikk, billedkunst, barnekultur og helt nye sjangre for scenen. Samtidig håper vi å engasjere Bærums største innvandrergruppe - alle dem med polsk opphav.– Det er lov til å prøve noe man ikke kjenner fra før, kvaliteten på de vi henter hit skal det ikke stå på. Konserten med Volosi 25. januar er et eksempel på dette, fabelaktige musikere med en klassisk bakgrunn som blander inn folkemusikk og improvisasjon til et fascinerende konsertuttrykk. Denne konserten bør man ikke gå glipp av, avslutter Walderhaug.

Noen utvalgte arrangement

Noen av kulturhussjef Morten Walderhaugs favoritter fra programmet:

• 25. januar: Volosi. Prisvinnenede sjangeroverskridende strengelek fra Polen
  • 14. februar: Karin Krog med gjester og band. Jazzikonet hedres i samarbeid med  Georgie Fame, John Surmann og band
  • 1.–2. mars: «Boxism» Catherine Michelet blander ulike dansearter
  • 10. mars: Verdensmusikeren Salif Keita og hans akustiske band
  • 15. april: Klassisk klaver med Piotr Anderszewski. Polsk mesterpianist
  • 4. mai: Chick Corea. Jazzlegende på solopiano. En inspirasjonskilde for en hel generasjon musikere

Fakta om Bærum Kulturhus

• Eiet og driftes av Bærum Kommune
  • Fem scener: Store Sal, Underhuset, Foajéscenen, Sandvika Teater og Lille Scene.
  • Bærum Kulturhus sto ferdig i 2003 og utvidet i 2014, og er tegnet av Snøhetta arkitekter
  • 23 fast ansatte
  • Billettsalg: baerumkulturhus.no

Antall solgte billetter og billettomsetning 2017 (endring fra 2016 i parentes)