Ny scene i Bærum Kulturhus - Underhuset, sept 2014

Offisiell åpning 18. september 2014

Torsdag 18. september er det innvielse av Bærum Kulturhus’ nye scene - Underhuset. En «black-box»- scene på 230 m2 og en publikumskapasitet på 120. Ordfører i Bærum Lisbeth Hammer Krog foretar den høytidelige åpningen kl. 19.00 under en lukket tilstelning for gjester av kommunen og Bærum Kulturhus. Etter åpning og overrekkelse, blir forestillingen «Antiwords» av tsjekkiske Spitfire Company fremført.

Bakgrunn
- Bærum Kulturhus har vært en suksess siden åpningen i september 2003. Kapasiteten i Kulturhuset ble etter få år for liten, og man klarte ikke å dekke etterspørselen etter scener og saler. Planer for utvidelse skjøt for alvor fart fra høsten 2009, og et samlet kommunestyre i Bærum har stått bak prosjektet og tilhørende bevilgninger forteller kulturhussjef Morten Walderhaug.

Ambisjonene har vært å sikre bruk av Store sal og Underhuset samtidig. Den nye salen skal både være en prøve- og produksjonsarena for Bærum Kulturhus og samarbeidspartnere, samt en arena for formidling av kunst til publikum. Her vil man komme helt tett på kunsten og kunstnerne.

Som del av prosjektet er det også bygget flere artistgarderober. En stor sceneheis binder salen oppe og nede sammen slik at utstyr, instrumenter og kulisser enkelt lar seg transportere opp og ned.

Navnet Underhuset speiler selvfølgelig scenens beliggenhet i "kjelleren" til Bærum Kulturhus. Med konnotasjon til det britiske Underhuset får vi også frem at dette er en forsamlingssal, og sist men ikke minst vil vi i de kommende årene helt sikkert kunne glede oss over mange kunstneriske undre i dette rommet, fortsetter kulturhussjefen.

- Med Underhuset styrker Bærum og Sandvika sin rolle som kunstnerisk kraftsenter. Bærum Kulturhus' status som Regionalt kompetanse-senter for dans setter Sandvika på kartet både nasjonalt og internasjonalt. Den nye scenen er en viktig forutsetning for at dette arbeidet kan utvikle seg ytterligere i årene som kommer, avslutter Walderhaug.

Byggekostnad, gjennomføring og tekniske fakta

- Kostnadsramme for bygget: 43 MNOK
- Akershus fylkeskommune har bidratt med 8 MNOK
- I tillegg er det investert 5 MNOK i sceneteknisk infrastruktur
- Tilbygget og den nye scenen er tegnet av Snøhetta Arkitektkontor
- Praktisk gjennomføring og oppfølging av LPO arkitekter
- Byggherre: Bærum Kommune
- Hovedentreprenør: Strøm Gundersen AS
- Byggestart: Sept. 2013

Fakta om Underhuset

- Black-box scene på 230 m2
- Publikumskapasitet: 120
- Svartmalt tak og lakkert trehvitt gulv
- Gråmalte vegger med svarte trosser
- Fastmonterte diffusorer for akustikk
- Et dempet sportsgolv – spesielt egnet for dans
- «Boks-i-boks-konstruksjon» - dvs. avskilt fra tilliggende rom
- Skyveamfi for publikum med kapasitet på 60 plasser.
- Høyde: 4 meter, bredde: 9,8 meter, lengde: 19,8 meter
- Tre garderober med 16 plasser samt tilhørende toaletter og dusjer
- Inngang fra eksisterende foajé i Bærum Kulturhus
- Tilrettelagt for bevegelses- og synshemmede

Høsten 2014 vises flg. Forestillinger i Underhuset

- 18 & 20. sep, kl. 19 «Antiwords» av Spitfire Company (CZ). Forestilling om makt og øl, inspirert av Vaslav Havels verk «Audiensen».
- 19. sep, kl. 21  Jazz-popkonsert med Anthony Strong (UK).
- 20. sep, kl. 14  «Kjøkkenet» barneforestilling av Jo Strømgren Kompani
- 25. sep, kl. 20   «The Artist’s Space» koreografikonsert for en danser og to musikere av Gunhild Bjørnsgaard
- 27. sep, kl. 21  Stand up med Dr. Bergland og den alternative medisin
- 10 & 11. okt.  «Toddlerens Rom» barneforestilling for de mellom 0 – 3 år av Dybwig dans
- 14. okt, kl. 19  Smak: Spania, Italia og Frankrike. Vinkveld med Christer Berens
- 7 & 8. nov.  «Bakeriet» En danseforestilling for barn mellom 5 – 10 år av Katrin M. E. Strøm.
- 8. nov, kl. 21  Konsert med Christiania Mannskor – «Something New»
- 12 & 13. nov, kl. 19.30 Faulty Towers – The Dining Experience. 3-retters middag på Faulty Towers vis.
- 19 – 23. Nov  «Handle with Care». En helaftens solo danseforestilling av og med Karstein Solli. Co-produsert av Bærum Kulturhus. Urpremiere 19. nov.
- 10. des, kl. 14  ICE HOT KIDS: «Behind the Mirror» av Panta Rei Danseteater.
- 13. des, kl. 14  «Julekuppet» teaterforestilling for barn fra 3 år av Petra Produksjoner og Teater Syklus.

Kontaktpersoner

- Kulturhussjef Morten Walderhaug: morten.walderhaug@baerum.kommune.no,  tlf. 913 09 204
- Programansvarlig Tore Johansen: tore.johansen@baerum.kommune.no , tlf. 977 63 223
- Teknisk ansvarlig Ove Borgersen: ove.borgersen@baerum.kommune.no , tlf. 951 57 204