Norgespremiere på ny danseforestilling av Sidi Larbi Cherkaoui

Åtte nasjonaliteter, åtte utøvere i Bærum Kulturhus 18. november 2015

Sidi Larbi Cherkaoui /Eastman er tilbake i Bærum Kulturhus med sitt siste verk, Fractus V, etter forestillingene TeZukA, Play og 4D. Forestillinger som skapte stor begeistring blant det norske publikummet.

Cherkaoui er en av verdens mest etterspurte koreografer, og er kjent for å være en poetisk multikunstner som integrerer dans, sang, tekst og instrumental musikk i sine forestillinger. Han har belgisk/marokkansk bakgrunn, og er lidenskapelig opptatt av det flerkulturelle.  I sine forestillinger bringer han hele verdenen sammen på scenen.

Forestillingen hadde urpremiere 17. september 2015, og i Norge vises den kun i Bærum Kulturhus. Etter Bærum reiser kompaniet videre til: Belgia, Luxemburg, Barcelona, Köln, Zurich og Bern.

Temaet i Fractus V er gråsonen mellom informasjon og propaganda, mellom objektivitet og manipulasjon. En måte å håndtere dette er å fordype seg i informasjon. Kan man skrelle bort manipulerende innpakning fra ferdigbearbeidet nyhetsdekning? Hvordan komme til kjernen av sannheten? I hvilken grad er våre tanker fortsatt nøytrale? Tematikken er inspirert av tekstene til den jødisk-amerikanske lingvisten og politiske tenkeren Noam Chomsky.

"In FRACTUS V (he) focuses on the process of mind liberation through the body, in other words : a praise to dance. For this Cherkaoui comes back on stage, and is as always a charismatic dance-chameleon." Nicole Strecker, Deutschlandfunk

Foruten Sidi Larbi Cherkaoui, medvirker fire dansere med bakgrunn sirkus, lindy hop, break og hip hop, samt tre musikere. Indisk-, koreansk- og japansk-livemusikk møter fem dansere. Åtte nasjonaliteter og åtte utøvere, som sammen skaper en intens, dramatisk og flytende helhet.

Bærum Kulturhus er co-produsent for Fractus V sammen med bla. deSingel i Antwerpen, Sadler's Wells i London, Tantheater Wuppertal Pina Bausch.

Medvirkende

Koreograf: Sidi Larbi Cherkaoui
Dansere: Sidi Larbi Cherkaoui, Dimitri Jourde, Johnny Lloyd, Fabian Thomé, Twoface
Live musikere: Shogo Yoshii, Woojae Park, Soumik Datta
Komponister: Shogo Yoshii, Woojae Park, Sidi Larbi Cherkaoui, Johnny Lloyd
Prøveleder: Jason Kittelberger
Scenografi: Herman Sorgeloos
Lysdesign: Krispijn Schuyesmans
Lyddesign: Jef Verbeeck
Kostymer: Elisabeth Kinn Svensson
Produksjon: Eastman
Co-produksjon: deSingel (Antwerp), International Dance festival Switzerland – Migros Culture Percentage Steps, Sadler’s Wells (London), PINA40 (Wuppertal), Baerum Kulturhus (Oslo), Tanzhaus NRW (Düsseldorf), Schauspiel Köln, National Arts Centre (Ottawa), Wexner Center for the Arts (Ohio)

Støttet av BNP Paribas Foundation

Takk til: Circuit-Est centre chorégraphique (Montreal), Espace Marie Chouinard (Montreal), Royal Ballet of Flanders (Antwerp)

Praktisk informasjon til media

Forestillingsdato og Norgespremiere: 18. november kl. 19.30. Bærum Kulturhus, Stor Sal.

Varighet: 70 minutter uten pause.

Anmelder- pressebilletter: kommunikasjonsansvarlig Karin Bugge, karin.bugge@baerum.kommune.no tlf. 932 09 449

Spørsmål om forestillingen kan rettes til: produsent Marianne Bilger, marianne.bilger@baerum.kommune.no, tlf. 938 65 801

Intervju mulig 18. november med Cherkaoui: kl 12:00 – 14:00. Må avtales

Bilder og film tillatt under: Prøve 17. november kl. 20.00 – 22.00 (obs uten kostymer) og generalprøve, 18. november: kl. 15.00 – 18.00 (obs uten kostymer). Kan om ønskelig anmelde forestillingen etter generalprøven.

Fotokred: Filip VanRoe