Drar europeisk bykultur til Bærum

Nå skal folk i Bærum bli kjent med kultur fra byer i Europa. Først ut i den nye Møt-serien er Lisboa med fadosanger Caminho.

– Møt-serien skal være en inngangsport for folk til forskjellige kulturer. Noe som kan pirre nysgjerrigheten, sier kulturhussjef Morten Walderhaug.

Planen er å presentere en by og dens kultur hvert halvår i form av forestillinger, artister og utstillinger knyttet til den.

– Jeg tror publikum setter pris på en slik fornyelse i programmet. Og vi har planer for flere år fremover, sier han. Og først ut er Lisboa.

– Ja, vi prøver å gripe kulturen i Lisboa. Kraften, melankolien og gleden Lisboa uttrykker gjennom fantastiske kunstnere, sier Walderhaug.

Gir meget sjelden konserter. – Vi begynner med stor konsert med fadosanger Carminho. Samme kveld åpner Marisa Ferreira sin utstilling i kulturhuset.

– Hun gir meget sjelden konserter, og vi har jobbet med å få henne til å komme til oss i mange år. Grunnen til at vi valgte Lisboa til den første i Møt-seriene, var at vi endelig fikk ja, fra henne, og fra Carminho. Så bygget vi det derfra, sier han. Og to steiner til i byggverket er danseforestillingen «Viruset» av Jo Strømgren og «Hu(r)- mano» av Marco da Silva Ferreira.

Marisa Ferreira skal lage en installasjon som dekker hele glassfronten og som vil bli der hele høsten. Ferreira er bosatt på Billingstad, og gjør nå karriere i Norge, sier han. Og forteller at et av de desiderte høydepunktene blir konserten med den verdensberømte klassiske pianisten Maria João Pires.

Les hele artikkelen i Budstikka om Møt Lisboa i Bærum Kulturhus.