Mnozil Brass til Norge med nytt show «Cirque»

Verdens morsomste blåsermusikere er på vei til Norge. Publikum i tre norske byer får oppleve showet «Cirque»

Slapstick, overraskende komikk og mesterlig musikalitet møtes når Mnozil spiller for massene. Deres nye show «Cirque» skal være organisert som et loppesirkus. – Vi saumfarer dypet av våre instrumenter før vi entrer ringen og slåss mot hverdagens rampestreker, heter det i meldingene fra musikergruppen. Denne uken starter de opp med sitt musikalske sirkus for publikum i Harstad, Kristiansand og Bærum.

Mnozil Brass fra Østerrike ble startet i 1992 av studenter fra Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. De møttes på puben Mnozil og begynte å spille sammen – som regel med øl som hyre. I dag er de berømte for sin særegne stil og humoristiske formidling som alltid får publikum til å bryte ut i latter. De gjør sine helt egne versjoner av kjente klassikere, og når de spiller østerrikske og tyske schlägers blir ofte resultatet absurd og latterfremkallende. Med sine messinginstrumenter i alle størrelser og fasonger regnes Mnozil-gutta også som noen av verdens beste på sitt felt.

Mnozil Brass entrer Store Sal i Bærum Kulturhus den 13. og 14. Oktober – for fjerde gang, og kulturhuset forventer stor interesse etter mange spørsmål fra publikum om når de dyktige musikerne kommer tilbake til Norge. I oktober sender Bærum Kulturhus dem dessuten på en etterlengtet turné til Harstad og Kristiansand.

Lørdag 14. oktober er det en ekstra godbit for lokale musikere. Bærum Kulturhus arrangerer Master class med musikere fra Mnozil Brass for messing-blåserensemble fra Kulturskoen i Bærum og grovmessinggruppa i Opus 82.

• Konserter 13. og 14. oktober kl. 19.00 2017 - Bærum Kulturhus, Store Sal

Master Class

Kulturskolen i Bærum lørdag 14. okt kl 12 - 14:
«Messing Link» - Kulturskolens messingensemble. Viderekomne messingblåserelever, 14 – 15 år (trompet, kornett, horn, euphonium, baryton, trombone og tuba)
To timers instruksjon med Roman Rindberger – trompet.

Bærum Kulturhus, lørdag 14. okt kl. 12 – 14:
Opus 82. Et av Norges ledende amatørkorps hjemmehørende i Sandvika. I snart 35 år har de vist stor sjangerbredde og høy kvalitet i sine konsertproduksjoner. Stiftet i 1982, og dirigeres av Sverre Olsrud som til daglig spiller euphonium i Forsvarets stabsmusikkorps.
To timers instruksjon for low brass (= trombone, baryton, euphonium, tuba) med Leonard Paul– trombone.

Mer informasjon