Månedens lysprosjekt

Nettstedet Lyskultur presenterte Bærum Kulturhus som månedens lysprosjekt.

Bærum Kulturhus har blåst nytt liv i sitt belysningsanlegg med ny fasadebelysning. Med bærekraftige løsninger fremhever belysningen byggets særegne arkitektur og forsterker kulturhusets identitet som et knutepunkt i Sandvika sentrum.

En inkluderende og kulturell møteplass

Lysdesignet på Bærum Kulturhus glitrer mot omgivelsene og forankrer identiteten som et pulserende kulturhus i Sandvika året rundt. Et av målene med fasaderehabiliteringen var å gi bygningen en tydelig nattlig identitet som samspiller med byggets funksjon og kommuniserer et åpent og inkluderende bygg som ønsker folk velkommen.

Kulturhuset er et lett gjenkjennelig orienteringspunkt i Sandvikas nattlandskap. Inngangspartiet har blitt tydeliggjort slik at det er lett å finne frem, og de store frontvinduene sprer stemning ut på gata og lokker en inn i bygningen.

Glimtende stjerner både inne og ute

Belysningskonseptet «The twinkle star show» reflekterer også tematikken i kulturhuset med sitt brede og inspirerende kulturtilbud året rundt.

Bærum Kulturhus er en profesjonell visningsarena der stjerner og talenter får vist frem sine ferdigheter på måter som begeistrer, beveger og til tider provoserer publikum. Kunst vekker følelser, og målet er at fasaden, som bokstavelig talt er et vindu inn til kulturhusets hjerte, skal gjøre det samme.

..

Bærekraftig bruk av belysningen

Ved hjelp av godt integrerte styringssystemer kan lysnivåer og farger i fasadebelysningen endres på en rask og presis måte. En egen styringsfasilitet gir fleksibilitet i hvordan belysningen brukes på ulike deler av året, og slik kan brukerne koble seg på fasadebelysningen for å kommunisere ulike forestillinger eller synliggjøre identiteten til en konferanse.

Dette gjøres enkelt uten å forstyrre hoveddesignet, som slår seg automatisk på når man kobler seg av. En integrert astrour-funksjon sørger også for at belysningen følger den varierende mørketiden. Både de ulike styringsfunksjonene og samspillet med dagslyset sørger for energieffektivitet i god balanse med omgivelsene.

Klimavennlige energikilder

All eksisterende fasadebelysning har blitt byttet ut fra metallhalogen til LED, som nå utgjør 100% av anlegget. Blant annet har byggets fibergeneratorer fått byttet ut 150w metallhalogen med 27w LED. Som den mest energi- og kostnadseffektive lyskilden på markedet vil bruken av LED redusere energiforbruket betraktelig.

Bærum Kulturhus er et godt eksempel på hvordan oppgradering av belysning kan bidra i kampen mot klimaendringene, med et vakkert og funksjonelt design på kjøpet.

...

Hele artikkelen i Lyskultur - månedens prosjekt, aug21