Kulturlivet i Bærum jubler

Budstikkas lederartikkel lørdag 27. september 2014.

En ny kulturscene er på plass – så nå kan også de lokale danseskoene snøres på. Både lokale, nasjonale og internasjonale dansemiljøer har fått enda en scene å boltre seg på. Ikke rart smilene og takken satt løst da scenen under hovedscenen ble innviet.

Da kulturhuset sto ferdig for 11 år siden, var det etter lang politisk kamp. Det var mange som var motvillige til å gi Bærum en kulturell storstue. Men tidligere ordfører Odd Reinsfelt brukte sin kløkt og fant de politiske irrgangene som var nødvendige for å få positive vedtak.

Like viktig som Reinsfelt var for kulturhuset, like toneangivende har kulturhussjef Morten Walderhaug vært for scenen som ble åpnet forrige uke. Uten Walderhaugs suksess på hovedscenen og uten hans vedvarende kamp for en scene nummer to, hadde Underhuset aldri blitt realisert.

Det var godt begrunnet da Bærum Kulturhus i 2010 ble kåret til «Årets bedrift» i Bærum. Og denne gang har politikerne ivret og bevilget til Underhuset, som den nye scenen og salen er kalt.

Kultur er en av de viktigste grunnpilarene i en kommunes virksomhet. Her tenker Bærum stort og bredt. Kulturen myldrer. På grunnplanet er tilbudet mangfoldig, og fanger opp all ungdom med vilje og talent. Bærum Barneteater er en forbilledlig institusjon. Musikkskolene, danseskolene, teaterskolene og korpsene leverer alle kompetent opplæring og skolering til barn og unge. Det gir kommunen både farge og innhold. Kultur samler og kultur gir.

Bærum Kulturhus har klart det umulige, nemlig å bli en internasjonal anerkjent scene for moderne dans. Det har gitt både scenen og kommunen fortjent anerkjennelse.

Underhuset gjør det mulig å tilby opp til 100 nye forestillinger i året. Det betyr at lokale aktører kan vise seg frem oftere enn før. Det er både hyggelig og viktig. Det lokale kulturlivet har vært engstelige for at leieprisene vil holde dem borte, men blir beroliget. Programansvarlig i kulturhuset, Tore Johansen, svarer slik: «Det er politikerne som bestemmer våre priser, og det er ikke kommet noen signaler om høyere leie ut over normal konsumprisindeks-justering». Dermed bør lokale aktører finne veien til Sandvika.

Den nye scenen har kostet 45 millioner kroner. Rommet er på 260 kvadratmeter og har 120 sitteplasser. Samtidig er også hovedsalen oppgradert. Nye stoler i parkett har økt antallet sitteplasser fra 502 til dagens 522.

Vi er sikre på at lokalt kulturliv kjenner sin besøkelsestid. Det er bare å glede seg til små og store begivenheter både i Overhuset og Underhuset.