Karin Krog tar feiringen hjem

En av mine siste store konserter av dette slaget, sier jazzstjernen.

Etter et år med priser, festkonserter og samleboks som oppsummerer Karin Krogs karriere, skal endelig jazzikonet Karin Krog også feires på hjemmebane. Det skjer i hjemkommunen Bærum med en storstilt konsert i Bærum Kulturhus’ Store Sal 14. februar.

– Jeg håper publikum kjenner sin besøkelsestid, for det er ikke sikkert det blir flere slike konserter, sier Krog og ler. Karin Krog debuterte på 60-tallet, og har vært kjent for å utvikle jazzen i alle årene siden. I fjor fylte stjernen 80 år, og feiret blant annet med samleutgivelsen The Many Faces of Karin Krog. Det var for denne hun nylig mottok prisen for beste jazzvokalist av prestisjetunge Academie du Jazz.

For de fransktalende: les om hyllesten av hennes «carrière longue et très éclectique»

The Guardian anmeldte utgivelsen begeistret med at «ingen annen jazzsanger vi kjenner har den samme stillistiske bredden – for ikke å glemme hennes ustoppelige entusiasme».

Den berømte rythm-n-blues- og jazzsangeren Georgie Fame er med og synger duetter med Krog, og får dessuten sin egen seksjon i konserten 14. februar. Den prisbelønte jazzmusikeren John Surman, Karins partner i livet og i musikk, stiller med bandet The Valhallas.

Krog har et imponerende avtrykk i norsk musikkliv.

«I know of no other jazz singer with quite the stylistic breadth – not to mention tireless enthusiasm – of Norway’s Karin Krog. (...) The mere list of names appearing with her is mind-boggling, from all-time giants such as Dexter Gordon and Clark Terry to contemporaries like Britain’s John Surman and Hamburg’s mighty NDR Bigband. In all that time, Krog’s voice has changed only to sound warmer and more supple.» –The Guardian om The Many Faces of Karin Krog.

For mer info/bilder: kontakt Karin Bugge. For intervjuer, kontakt Karin Krog selv.