Kai Gustavsen ny kulturhussjef

Tidligere festivalsjef for Kongsberg jazzfestival, Kai Gustavsen (49), blir ny sjef for Bærum kulturhus.

– Bærum Kulturhus er et av de sterkeste merkenavnene i norsk kulturliv, og å få lov til å være med på den reisen er noe jeg har veldig lyst til, sier Gustavsen, som undertegnet kontrakten med Bærum kommune 29. okt.

Han var festivalsjef for Kongsberg jazzfestival i åtte år fra 2012 - 20. I dag er han ansatt i Viken fylkeskommune som seniorrådgiver for kulturutvikling, og tiltrer stillingen i Bærum 1. april 2021.

Gustavsen har også erfaring fra kulturlederstillinger i kommunal sektor og har vært markeds- og programsjef for Drammen teater.

– Visjonen til Kulturhuset er å by på Norges beste kulturopplevelser. Da må vi ha med oss både de profesjonelle og de lokale, sørge for at begge parter får en veldig sentral rolle, svarer 49-åringen til Budstikka.

Gustavsen tar over etter Morten Walderhaug som går av med pensjon etter 13 år i stillingen. – Jeg har stor respekt for det Morten har fått til. Bærum Kulturhus er sannsynligvis det beste kulturhuset i landet, så det vil nok ikke være en revolusjon under meg. Men noe jeg kan være med på, er å åpne for nye publikumsgrupper. Både unge, men også folk som vanligvis ikke frekventerer kulturhuset, avslutter Gustavsen til Budstikka.