Norsk dans’ nestor Ingun Bjørnsgaard feirer 25 år som koreograf

Urpremiere, 25-års jubileum og CODA-festival i Bærum Kulturhus 19.-20. oktober.

Ingun Bjørnsgaard, en av norsk samtidsdans’ mest meritterte koreografer, markerer sitt 25-års jubileum med urpremiere på forestillingen «Notes on Frailty». Det skjer under CODA-festivalen 2017. I nært samarbeid med fire markante dansere, og med ny musikk av Christian Wallumrød. Med sine fire betrodde dansere utfordrer koreografen vår kulturelle oppfatning av grensen mellom feminitet og maskulinitet.

- En ny forestilling av Ingun Bjørnsgaard er alltid en begivenhet. Som en av landets fremste og mest produktive koreografer, har hun vært sentral i utviklingen av norsk samtidsdans i over 25 år. Det er derfor en glede og en ære å være huset som presentere både et jubileum og en urpremiere, sier Siri Leonardsen, leder for regionalt kompetansesenter for dans i Bærum Kulturhus. I anledning jubileet, arrangerer vi i samarbeid med CODA-festivalen i tillegg seminaret Norsk Dansehistorisk Dag 20. oktober.  Det blir innblikk i det norske dansefeltets utvikling fra 1960-tallet og frem til i dag med foredrag, kritikersalong og forestillinger med blikk på nåtiden og fortiden. I forkant av «Notes on Frailty» vil også kompaniet vise en Performance og utstilling av tidligere koreografiske verk av IBP, - dette blir stort, avslutter Leonardsen.

Les mer om

- Norsk Dansehistorisk dag, 20. okt: HER
- CODA 2017 HER

Urpremiere i Bærum Kulturhus, Store Sal 19. oktober kl. 19.30. Vises også 20. okt.

Foto: Erik Berg.

Om Ingun Bjørnsgaard

Norsk koreograf utdannet ved Statens Balletthøgskole (1985) og Martha Graham School of Contemporary Dance i New York (1987).

Mottok som første kunstner kritikerprisen for andre gang for stykket «Largo» i 2010. I sin begrunnelse for tildelingen uttalte juryen blant annet at «Bjørnsgaard er en av nestorene innenfor norsk samtidskoreografi. Hun har i en årrekke vært en av Norges mest markante koreografer. Med sine vakre, lekende og velkomponerte forestillinger har hun høstet anerkjennelse både hos norsk og internasjonalt publikum. Et kjennetegn ved hennes koreografier er kombinasjonen av klassisk og moderne dans og et godt blikk på blanding av genrer.»

Bjørnsgaard fikk Kritikerprisen første gang i 1995 for «Sleeping Beauty», og i år vendte hun tilbake til tematikken som en av fire koreografer i «Sleepless Beauty» på Operaens hovedscene. Fire helt nyskrevne, korte balletter, ble vist som en helaften. Koreografene Ingun Bjørnsgaard, Melissa Hough, Hege Haagenrud og Ina Christel Johannessen fikk frie hender av ballettsjef Ingrid Lorentzen, og forestillingen ble vist ni ganger i løpet av våren 2017 og ble svært godt omtalt i nasjonal og internasjonal presse.

Om Ingun Bjørnsgaard Prosjekt (IBP)

Ingun Bjørnsgaard Prosjekt (IBP) ble etablert i 1992. I de følgende årene utviklet kompaniet seg til å bli et av de toneangivende dansekompaniene i Norge. Samtidig ble kompaniet et av norsk dans’ viktigste eksportartikler med gjestespill og samproduksjoner ved mange europeiske scener.

Parallelt med at Bjørnsgaard utviklet sin koreografiske egenart gjennom Ingun Bjørnsgaard Prosjekt (IBP), arbeidet hun som gjestekoreograf ved ensembler som Kungliga Baletten i Stockholm, Skånes Dansteater i Malmö, Nasjonalballetten i Oslo, Komische Oper i Berlin, Carte Blanche i Bergen samt Tanztheater Bremen og Tanzcompagnie Oldenburg.

Medvirkende

Koreograf: Ingun Bjørnsgaard
Komponist og musiker: Christian Wallumrød
Dansere: Marianne Haugli, Ida Wigdel, Guro Nagelhus Schia, Catharina Vehre Gresslien
Scenografi: Thomas Björk
Lysdesign: Thilo Hahn
Lyddesig: Morten Pettersen
Dramaturgisk veileder: Torunn Liven
Produsenter: Eva Grainger & Anne Cecilie Bodin Larsen
Produsert av Ingun Bjørnsgaard Prosjekt
Co-produsent. Bærum Kulturhus, regionalt kompetansesenter for dans

Praktiske opplysninger

Forestillinger: 19. og 20. oktober kl 19.30 Bærum Kulturhus
Generalprøve med anledning til foto og intervju: onsdag 18. oktober kl. 14
Pressebilder: Krediter Thomas Bjørk, Erik Berg - fotografnavn i filnavnet.

Mer info om forestillingen: Siri Leonardsen, Bærum Kulturhus tlf 918 15 247