Unik norsk danseforestilling - Female Future

Tre ulike verk hvor nåtid møter fremtid. Urpremiere.

Forestillingen «Female Future» er en kunstnerisk innovasjon. Morgendagens dansere jobber sammen med noen av Norges fremste dansekunstnere. 19 unge talenter fra Akershus møter den profesjonelle danseverdenen i en tredelt forestilling. Fem profesjonelle dansere opptrer side om side med ungdommene. På scenen står jenter fra Akershus, og de danser om det å lete etter noe som er større enn dem selv, der samspill med erfarne kvinner vil vise dem retning.

- Med urpremierer av koreografene - Lise Tiller, Hege Haagenrud og Noa Zuk & kreativ partner Ohad Fishof, ser vi frem til en nyskapende og fantastisk forstilling. Det har sydet av liv og kreativitet i Bærum Kulturhus de siste fire ukene. En herlig miks av unge dansetalenter og profesjonelle dansekunstnere i saler og ganger. Vi er svært stolte over å være samarbeidspartner med Kulturskolen i Bærum og kunstnerisk ansvarlig for «Female Future». Dette prosjektet er virkelig både meningsfullt og unikt forteller Siri Leonardsen, leder for regionalt kompetansesenter for dans i Bærum Kulturhus.

-Lokale ballettskoler er stedet hvor all dansetrening har sin viktige begynnelse. Uten dem hadde ikke norsk dans eksistert i dag. Det er derfor ekstra hyggelig at erfarne kunstnere, med bakgrunn fra Asker og Bærums ballettskoler, kommer «hjem» og uttrykker både stor takknemmelighet og glede over å delta på denne forestillingen. Koreograf Noa Zuk, tidligere danser i det ytterst velrennomerte Batsheva Dance Company, viser også prosjektets internasjonale og høye nivå, avslutter Siri Leonardsen.

Urpremiere i Bærum Kulturhus, Store Sal 1. sept kl. 19.00

Om forestillingen

En tredelt forestilling med tre ulike verk. Tilsammen 90 min (inkl pause).

Del I: Lise Tiller: 12 dansere- 2 profesjonelle og 10 talenter,

Del II: Hege Haagenrud: 9 talenter

Del III: Noa Zuk & Ohad Fishof: 3 profesjonelle dansere

Produsert av Kulturskolen i Bærum i samarbeid med Bærum Kulturhus, regionalt kompetansesenter for dans
Støttet av: Akershus Fylkeskommune og Morgenstjerne Kulturfond

Medvirkende

Koreografer: Noa Zuk & Ohad Fishof (IL), Lise Tiller (NO), Hege Haagenrud (NO)

Musikk: Ohad Fishof, Woodkid & Nils Fram, Armand Amar, Antonio Vivaldi, Chinaka Hodge (tekst), Ryoji Ikeda og Wolfgang Amadeus Mozart

Dansere: Marianne Haugli, Christine Kjellberg, Guro Nagelhus Schia, Maja Naomi Furnes, Catharina Vehre Gresslien

DanseFOT-talenter: Julianne Suttie, Johanne Annesdotter Skogstad, Linnea Aksnes-Pehrson, Tiril Sandberg, Linalba Rønning Sandnes, Julie Skjerven Talgøe, Sanne Tuvnes Ellingsen, Dina Andøl Borge, Caroline Eitrem, Ane Tveit, Johanne Risnes Lerheim, Camilla Risnes Lerheim, Anne-Marie Røtnes, Camilla Hope Jæger, Annika Jarstadmarken Price, Synne Maria Mikelsen, Aurora Steine, Alfa Aakervik Hansen, Hanna Conradi.

Lyddesign: Martin Myrvold
Lysdesign: Kyrre Heldal Karlsen

Kostyme: Lillian Baur

Kunstnerisk ansvarlig: Siri Leonardsen
Produsenter: Julie Finckenhagen Sandli og Siri Leonardsen
Koordinator DanseFOT: Julie Finckenhagen Sandli

Ballett- og danseskoler fra Asker og Bærum
I alt åtte danseskoler har elever med i forestillingen, og fem av dem fra Asker og Bærum: Kirsti Skulleruds Ballett- og Dansestudio, KGB- Dans og Ballett, Dansesonen, Asker Dans og Ballettskole og Bajazz dansestudio. 17 av de 19 dansetalentene kommer fra disse fem skolene.

Om DanseFOT

Høsten 2016 startet Bærum kommune et talent-utviklingsprogram i dans for kommunens talenter, kalt DanseFOT. Tilbudet ble etablert i regi av Bærum kulturskole i et tett samarbeid med de fem store private dans- og ballettskolene i kommunen. Det baserer seg på at ungdommene må være elev ved sine respektive dans- og ballettskoler for å kunne delta.

DanseFOT har fokus på ungdommer som står på terskelen til å skulle rekrutteres inn til videregående skole og høyere utdanning. Bærum kommune inviterte derfor tidlig Rud videregående skole inn til samarbeidet. Gjennom Akershus Kulturplan for 2016 – 2023 og Handlingsplan for 2017 bevilget Akershus fylkeskommune midler til en regionalisering av DanseFOT, med en egen fylkesklasse for dansetalenter og en årlig danseproduksjon. Tiltaket er en del av Akershus fylke sin satsning på talentutvikling og et samarbeid mellom Bærum kommune, Bærum Kulturhus, regionalt kompetanseseter for dans og Akershus fylkeskommune.

Praktisk informasjon til presse:

Pressevisning/prøver med kostymer:

Torsdag 31. august:  Proffe dansere fra kl. 12. Unge dansere fra kl 13. Miks unge og proffe fra kl.15
Film/foto: Full mulighet til film/foto under visningen.
Intervju med utøvere og regissør: fra kl. 12:45
Full generalprøve med kostymer: kl. 19. Varighet: 80 min inkludert sceneskift mellom hvert verk

Spørsmål om forestillingen og til Bærum Kulturhus: Siri Leonardsen, tlf. 918 15 247
Spørsmål om DanseFot: Kirsten Fuglseth, rektor Bærum kommunale Kulturskole, tlf 918 08 363