Glem alt du tror du vet om urban dans

Urpremiere: Deep Down Dopeizm - «Antibiose»

Se for deg det du vet om den mest tekniske hiphopdansen, og bland det med grensesprengende scenekunst og utforskning av kroppers dansespråk.

Oslo-crewet Deep Down Dopeizm er snart klare med sin første helaftens danseforestilling. Rundt seg har de nestoren Hooman Sharifi og et stjernelag innen dans/scene.

Fra breakdans til forskning

Selv kaller de det de driver med for streetdans. Etter å ha høstet anerkjennelse og berømmelse både hjemme i Oslo, nasjonalt i Norge og i internasjonale dansekonkurranser, er det unge crewet allerede på vei mot noe mer enn det vi forbinder med gatekultur og avansert breakdance:

- Vi vil bort fra å først og fremst imponere med dansen vår. Vi vil heller bruke dansen til å forske og sette i gang tanker. Er det i menneskets natur å skade hverandre? Hvordan behandler vi hverandre og verden? spør Camilla Tellefsen, en av danserne. De ankom til prøvene i Bærum Kulturhus direkte fra sine oppvisninger på Ungdoms-OL. Tidligere har de blant annet imponert som (popartisten Sandra Lyngs) crew i Mitt dansecrew på TV 2. De har vunnet internasjonale og norske hiphop-battles både solo og som gruppe. Flere av utøverne har utmerket seg i en rekke forestillinger og på scener. Og nå vil altså Deep Down Dopeizm utfordre vår oppfatning av hva urbane moves kan være.

Klubben er byttet ut med scenerommet

- Det er banebrytende i Norge at noen vil utvikle nytenkende urbane dansemoves for forestillinger for institusjonsscener. Det er også banebrytende i måten de tenker på hele uttrykket, med dans, lys og scenografi i samspill. Det sier Marianne Bilger, produsent hos Bærum Kulturhus. Hun har fulgt prøvene, og inviterer både til urpremiere og til dansejam (ja, vi snakker ekte dansering og løssluppen danseglede!) på etterfesten i kulturhuset i Sandvika.

Bærum Kulturhus er Regionalt Kompetansesenter for dans og ønsker å åpne sammensmeltinga av forskjellige dansespråk for flere. Bilger mener gruppa Deep Down Dopeizm utvikler dans på nasjonalt nivå på en måte som Norge trenger.

Med som dramaturg er velkjente Hooman Sharifi (Impure Company, Carte Blanche). Lyskunstner: Kyrre Karlsen. Scenograf: Kristin Torp.

----

Generalprøve/pressevisning: 10. mars kl 14 - 15. Mulighet for filming, foto og opptak/omtale herfra. Muligheter for intervju med utøverne etterpå.

Urpremiere: Bærum Kulturhus, Store Sal 11. mars 2016.

For mer info, intervjuer eller foto/filmstoff, ta kontakt med produsent Marianne Bilger, marianne.bilger@baerum.kommune.no // 93 86 58 01.