De skaper norsk sirkushistorie

Urpremiere: Elven og Havet. Bærum Kulturhus 10. sept. 2016

Noen av Norges dyktiskte akrobater er i gang med å lage en helaftens nysirkusforestilling. Det tilhører sjeldenhetene. De bringer norsk sjøhistorie inn på scenen, med imponerende akrobatikk og artisteri.

En prøvesal i Fredrikstad er gjort om til et skipsforlis. Trapesartist Elise Bjerkelund Reine snor seg inn i tykke rep. Henger fra en skipskrok. Andre som er med og øver nå, på å fly gjennom luften over seil og andre rekvisitter fra båter og kaier, er tre av Norges beste innen nysirkuskunst: Luftakrobat Karoline Aamås, håndstående artist Mikael Kristiansen og akrobat/sjonglør Mathias Ramfelt. Ramfelt innehar for eksempel to verdensrekorder i å sjonglere. De er fra steder i Østfold, Vestfold og fra Volda.

- Helaftens nysirkus med norske utøvere er definitivt veldig sjelden. Det sier regissør Rudi Skotheim Jensen, kjent fra flere sceneprosjekter. Det produseres ytterst sjelden norske nysirkusforestillinger i denne skalaen. De håper publikum blir nysgjerrige og kommer når forestillingene er klare - i Fredrikstad, og i Sandvika i Akershus. Utover å være en imponerende oppvisning akrobatikk, ville de ta utgangspunkt i spørsmålet Hva skjer med alt vi nordmenn hadde i kroppen av kunnskap om vannet og havet?

- Jeg er selv et eksempel på hvordan nordmenns forhold til havet har endret seg. Jeg er den første i en rekke av kapteiner som kun seiler på fritida, mens bakover i familien hadde de det som yrke, forteller Skotheim Jensen. Og beskriver forestillingen som noe “bestefaren din med et sterkt forhold til sjøen” ville satt pris på.

Musikken er spesiallaget av Hanna von Bergen, oppvokst i Fredrikstad. Før hun slapp sin debutplate i fjor bemerket hun seg både i TV-programmet The Voice og med sin forkjærlighet for annerledes instrumenter. I “Elven og havet” spiller hun både embira og indisk harmonium.

En smakebit på det hele, tonsatt av Hannas fine sang og spill kan du se her: https://youtu.be/jrrgb83v69E

Utøvere: Elise Bjerkelund Reine (Melsomvik), Karoline Aamås (Volda), Mikael Kristiansen (Røros), Mathias Ramfelt (Tønsberg).

Kostyme/scenografi: Camilla Wexsels Riser (Fredrikstad).

Koreograf : Sergio Miguel Mendes

Regi: Rudi Skotheim Jensen (Saltnes).

Praktisk Info til presse

Generalprøve/pressevisning med kostymer: Torsdag 8. sept. kl. 14.00 – Bærum Kulturhus.

Film/foto: Full mulighet til film/foto under pressevisningen.

Varighet: 1 time

Intervju med utøvere og regissør: etter forestillingen torsdag 8. sept. ca. kl. 15.00

Spørsmål om forestillingen og til Bærum Kulturhus: Produsent Marianne Bilger, tlf. 93 86 58 01

Elven og havet vises 10. september i Bærum Kulturhus  i Sandvika, og 15. og 16. september i Blå Grotte i Fredrikstad. Den skal også vises for flere skoleklasser som del av Den kulturelle skolesekken.

Foto: Ida Hvattum.