Populært nysirkus turnerer Norge igjen

Cirkus Cirkör er størst på nysirkus i Norden. Denne gang fyller de alle roller med kvinner.

Nysirkusgruppa Cirkör turnerte Norge sist i 2017, og da traff de flere nordmenn enn noen gang. Denne gang tar de og artist Rebekka Karijord opp utfordringene etter metoo, og gjør sitt for å rette opp skjevheter mellom kjønn på og bak scenen. Her er nemlig alle roller fylt av kvinner. Norgesturneen starter 27. februar.

– Det er mindre enn hundre år siden kvinner fikk stemmerett i Sverige. I vårt ensemble finnes de som fortsatt ikke har rett til å stemme i hjemlandet. Takket århundrer med kamp har vi fått muligheten til å skape denne forestillinga med, i prinsippet, et allkvinnelig skaperteam. Slik beskriver regissør Tilde Björfors «Epifonima!» og dens kvinnelige besetning.

– Hvert priviliegium og mulighet jeg har i dag er mulige takket være dem som gikk foran meg, sier Björfors. Forestillingen bærer i seg arv etter gudinnen Ishtar, abbedissen Hildegard af Bingen, så vel som samtidas metoo-initiativtaker Tarana Burke. Les mer om alle som har inspirert forestillinga deres her: cirkor.se/epifonima

Musikken er av norske Rebekka Karijord, som har samplet kvinnestemmer fra hele verden, i en egenlaget samplemaskin, og blander dem med artistenes stemmer.

Tittelen «Epifonima!» er fra gresk, og betyr utrop. Nysirkus er en moderne form for sirkus som i størst mulig grad foregår uten sikring, med høy kunstnerisk integritet og kroppslig kontroll. Cirkör er blant de fremste utviklerne av en ny, humanistisk sirkusform uten dyr.

Den svenske gruppa Cirkus Cirkör er Nordens mest kjente i nysirkus, og igjen kan deres trofaste norske fans oppleve deres unike kombinasjon av aktuelle temaer, styrke og imponerende akrobatikk, fra Sandvika via Arendal til Harstad i 2019. Turnéliste med alle 12 spillesteder her: cirkor.se

Noen anmeldere om «Epifonima!»

«… svår att motstå, en allt annat än separatistisk upplevelse i denna cirkulära cirkusupsättning med mycket hjärta.» Svenska Dagbladet

«Storslagen hyllning av den kvinnliga råstyrkan.» Dagens Nyheter

«Både poetiskt og häpnadsväckande.» GT/Expressen

«Epifónima» mottok European Theatre Prize i høst som en av de største nyskaperne av scenekunst.

Se stemningsrapport fra urpremieren i Sverige: https://www.facebook.com/Cirkor/videos

Pressebilder: www.pressbild.cirkor.se/epifonima

For mer informasjon, bilder eller film, kontakt Siri Narverud Moen ved turnéproduserende scene Bærum Kulturhus: sirm@baerum.kommune.no / 408 56 970.
Cirkus Cirkör kan også kontaktes direkte: Henrik Sundin henrik.sundin@cirkor.se

Norgespremiere i Bærum Kulturhus 27. februar. Turnerer til 12 kulturhus i Norge i løpet av vår - høst 2019.

Norgesturné 2019: Bærum - Haugesund - Sandnes - Skien - Arendal - Drammen - Fosnavåg - Nøtterøy - Larvik - Harstad - Tromsø - Gjøvik.