Cirkus Cirkör på stor norgesturné

Usikrede sirkusstjerner på vei

Cirkus Cirkör er tilbake. Forestillingen «Limits» er spektakulær og grensepsrengende.

Nysirkus består av akrobatikk og flere sirkusgrener, gjerne basert på en filosofi. Cirkörs filosofi er at alt er mulig. Denne uka mottok den svenske sirkusgruppas regissør Tilde Björfors, Expressens Teaterpris, blant annet for «Limits». Det er første gang prisen går til nysirkus. Les mer i Expressen: – Det starter med å utfordre redselen.

Grenseoverskridelser er selve temaet i Cirkus Cirkörs nye forestilling. To unge flyktninger har fortellerstemmene.

– Metaforene regner over poetisk, rikt, alvorlig men underholdende nysirkus. Migrasjonens fakta og en humanistisk holdning er selve linen for de fantastiske kunstnerne. Expressen.se om urpremieren. Svenska Dagbladet kaller det «enestående sirkuspoesi».

Nå står deres lengste norgesturné for døren, over femten år siden Cirkör sto på scenen foran forbløffede nordmenn for første gang i Sandvika utenfor Oslo. I deres nyeste forestilling ser du luftakrobatikk, parakrobatikk, sjonglering, håndstående og høye svev fra springbrett. Et av kjennetegnene for nysirkus er at akrobatene ikke er sikret.

Nytt: nå er Trondheim lagt til i turnélista, der de spiller i september.

Turnéstart i Bærum Kulturhus, Sandvika, 1. mars 2017.

Bærum Kulturhus 1.–4. mars
Harstad Kulturhus 8. og 9. mars
Stormen Konserthus, Bodø 14. mars
Fosnavåg Kulturhus 20. mars