Billettsalgsrekord

Aldri tidligere har Bærum Kulturhus solgt flere billetter enn i perioden januar - juli. Og nå lanseres programmet for høsten.

Mai, juni og juli føyde seg inn i rekken av billettsalgsrekorder for Bærum Kulturhus i 2022.

— Sommermånedene er vanligvis ikke en sterk billettsalgsperiode for oss, men dette året ser ut til å bli helt unikt forteller kulturhussjef Kai Gustavsen. 2019 var toppår for Bærum Kulturhus, både for antall og omsetning av billetter. 2020 startet like godt med rekorder i januar og februar, men så sa det bråstopp da koronapandemien stengte kulturnorge 12. mars.

Også 2022 startet med restriksjoner og antallsbegrensninger for kulturaktiviteter, men da Norge åpnet opp igjen i februar har publikum strømmet tilbake til våre scener fortsetter Gustavsen.

Vi var aldri helt stengt under pandemien. Det ble gjennomført prøver til nye forestillinger, elever i Bærumsskolen (2. 5 og 8. klasse) fikk forestillinger via Den Kulturelle Skolesekken (i sine klassekohorter), digitale konserter ble overført til sykehjem samt at nødvendig vedlikehold og oppgradering ble gjort. Hele vårsesongen -22 var sluppet med fullt program. Vi promoterte programmet, solgte billetter, og var klare til å starte opp igjen på kort varsel. Og det har vårt publikum både likt og forstått.

Antall billetter for gjennomførte arrangement 1. halvår 2022 er 11,2% høyere enn i 2019, og billettomsetningen for arrangementer i samme periode økte med hele 47,5% Dette til tross for stengt januar.

Det totale billettsalget for 1. halvår har også slått alle tidligere rekorder. Den viser en økning på 23% i forhold til rekordåret 2019. Dette er alle billetter solgt "ut" av billettsystemet. Fem av årets syv måneder har viser "all-time-high". Kun januar da vi var stengt, og april med påskeferie lå litt under.

— Vårt sterke billettsalg skiller seg fra mange ande kulturaktører, men vi mener det skyldes en kombinasjon av flere forhold som sammen trekker publikum i vår retning forklarer kulturhussjefen.

- Gode lokale forestillinger fra et sterkt og aktivt lokalt kulturliv.
- Et oppdemmet behov hos publikum for kulturaktiviteter etter Korona-nedstenging.
- Planmessig og sterk jobbing både for booking av artister og ut mot publikum.
- Bærum Kulturhus' ambisjon om å by på Norges beste kulturopplevelser gjennom nasjonale og internasjonale kvalitetsopplevelser.

— Vi er selvfølgelig dypt takknemlige. De fleste kulturarrangører melder dessverre om det stikk motsatte av oss. Vår misjon er å få flere til å fatte interesse for kunst og kultur, og da er naturligvis utvikling av besøket et mål. Vi prøver å være vitale, nyskapende og betydningsfulle slik at vi fanger din oppmerksomhet. For oss er det også et mål at de som har vært i Bærum Kulturhus, skal ha et ønske om å komme tilbake, avslutter Kai Gustavsen.

Lansering av høstprogram

Bærum Kulturhus' høstprogram slippes i uke 33.

• 262 konserter og forestillinger med 62 567 billetter ligger klare for publikum.
  • Billetter til Bærum Kulturhus’ fem scener samt Kalkmølla Kulturstasjon, Kulturhuset Stabekk kino, Drageslottet på Høvik og Nagelhus Schia Studio på Hamang.

Årets store nyhet er Bærum Jazzfestival 15. – 18. september

23 konserter på åtte forskjellige spillesteder i Bærum.
Et samarbeid mellom Bærum Kulturhus, Kalkmølla Kulturstasjon, Bærum Jazz club, Nagelhus Schia Productions, Norconsult, Bærum kommune og Folkebadet.

Og en gigantisk lyskjempe skal vandre rundt i Sandvika under Kulturnatt Elvelangs 15. sept.

Sesongens europeiske kulturby er Berlin

Hvor publikum bl. kan oppleve Norgespremiere på Kurt Weills lenge glemte verk «En Magisk Natt» - pantomimen «Zaubernacht» med dans og musikk, Oktoberfest og Moka Efti – storbandet fra TV-serien Babylon Berlin som opptrer i Norge for første gang + mye, mye mer.

Spørsmål kan rettes til

- Kulturhussjef Kai Gustavsen, kai.gustavsen@baerum.kommune.no / 90 63 99 46

- Kommunikasjonsansvarlig Karin Bugge, karin.bugge@baerum.kommune.no  / 93 20 94 49

- Foto: Tomas L. Pettersen, tomas.pettersen@baerum.kommune.no / 99 76 03 28