Skrekk møter dans

Skrekk møter dans i forestillingen LIMINARIA i Bærum Kulturhus

Pressemelding Bærum Kulturhus 22. nov 2023

---

Med fryktinngytende lysdesign, SFX, lydeffekter, og fire erfarne dansere, blir dette endelig kvelden hvor grøsser og dans møtes.

I forestillingen møter vi fire vesener, med androgynt utseende, som allikevel ser underlig like ut. Dette er en reise mot menneskelighet, mot å bli seg selv, et individ, gjennom flere stadier og projeksjoner av det fryktelige, det stygge, det grusomme, og kanskje noe vakkert.

Liminaria er et samarbeid mellom Sudesh Adhana og Nora Svenning, og med seg på laget har de danserne Kristina Gjems, og Michael Aspli.

Tanker fra skaperne

— Dette blir ikke en skremselsopplevelse, hvor man skvetter og skjelver, men en seig psykologisk thriller. Vi ønsker å utforske skrekk/grøssersjangeren i scenisk dans. Dette er en sjanger som benyttes i liten grad i dansekunsten, men som vi mener har stort potensiale. Vi håper å nå frem til både publikum som er godt kjent med dans, og dem som kanskje aldri har gått på danseforestilling før men som er glad i grøsseren som sjanger! Forklarer Sudesh Adhana og Nora Svenning.

Om forestillingen

Koreografer: Sudesh Adhana og Nora Svenning
Urpremiere: Ål Kulturhus, Sprang 11. nov 23
Co-produsenter: Bærum Kulturhus, Dans Sørøst-Norge, og Scenekunst Sør-Øst.
Støttet av: Norsk Kulturfond ( Kulturdirektoratet )

Medvirkende

Utøvere: Una: Michael Aspli, Perdita: Sudesh Adhana Altera: Nora Svenning, Obscura: Kristina Gjems
Lyddesign: Roy Fenstad
Sfx- og makeup-artist: Steinar Kaarstein
Scenograf: Carl Nilssen Love
Kostymedesign: Marita S. Ølander.
Assisterende lysdesigner: Espen Karlsen
Produsent: Ingvild Kristin Kirkvik

Foto: Tomas Lauvland Pettersen, Bærum Kulturhus

Generalprøve og pressevisning 27. nov kl. 13.30

Full gjennomgang av forestillingen mandag  27 november kl. 13.30 - 14.30, Bærum Kulturhus / Underhuset.

Anledning til å ta bilder og intervjue koreograf.

Spørsmål kan rettes til