Følelsen kan ikke tvinges frem

Danser og koreograf Ludvig Daae (36) har flyttet mye og laget forestilling om hva som gir følelsen av hjem. Blant annet har han engasjert folk i Bærum Husflidslag til å brodere til scenografien. - Trygghet og aksept er avgjørende, sier psykiater.

Utdrag av artikkel av Nina Abrahamsen i Budstikka 22. sept -23.

Foto: Tomas Lauvland Pettersen, Bærum Kulturhus

- Jeg har i grunnen vært litt «lost» etter at jeg flyttet fra Bærum, sier danser og koreograf Ludvig Daae som fredag har med seg fire dansere i forestillingen «Spiti: The House of Us» i Bærum Kulturhus fredag og lørdag.Temaet spinner rundt hva som gir oss en følelse av hjem. For Ludvig Daae, som vokste opp med både mor og fem søstre som strikket, heklet og broderte, er husflid noe hjemlig og trygt.

Før forestillingen har han og danserne snakket med rundt 80 mennesker i Sverige og Norge, også flere fra Bærum Husflidslag.

Les hele artikkelen bak betalingsmur i Budstikka her

Forestillingen har urpremiere i Bærum Kulturhus 22. september. Den vises også 23. september.

Co-produksjon: Bærum Kulturhus - Dans Sørøst-Norge, Sprang Ål, Rosendal Teater

Residens: MDT Stockholm, Hallingdal Museum, Sprang, Bærum Kulturhus

Med økonomisk støtte fra: Norsk Kulturråd, Fond for Lyd og Bilde, Viken Fylkeskommune, Fond for utøvende kunstnere, Svensk Kulturråd.

Les hele artikkelen i Budstikka her

Foto: Tomas Lauvland Pettersen, Bærum Kulturhus