Jysk kan bli konsert- og teaterscene på 2.000 kvadratmeter

Der du nå kan kjøpe dyner, puter og ting, kan det bli teater- og konsertscene med plass til 1.500 publikummere. Prislappen er foreløpig beregnet til 75 millioner kroner.

Artikkel i Budstikka 5. juni 2023 av Nina Abrahamsen.

Den 2.000 kvadratmeter store Jysk-butikken på Hamang kan bli bygget om til en permanent scene for teater og konserter.

– Scenen er nødvendig om vi skal bli en musikkby, i likhet med andre musikkbyer vi liker å sammenligne oss med. Dette kan bli en skikkelig publikumsmagnet og vil gi muligheter for å skreddersy ulike arrangementer. Jeg er sikker på at det blir attraktivt for store arrangører å legge konsertene sine her, også internasjonale, mener daglig leder for Tanken, Claus Fibiger.

Ballen begynte å rulle etter at kultursjef Kai Gustavsen inviterte utvalg for Miljø- idrett og kultur (MIK) inn i nedslitte Sandvika Teater. Snart ble det bevilget penger til et forprosjekt for restaurering av teateret og jakten på en erstatningsscene startet.

Interiørbutikken Jysk ligger i de gamle industrilokalene etter Sandviken Hamang Papirfabrik vegg i vegg med Tanken Studios og Nagelhus Schia Productions dansescener, Studio NSP. Lokalene eies av Andenæs Eiendom som foreløpig er tydelig på at ingenting er bestemt.

MIK-leder Dag Egil Strømme (H) har forventning til en løsning på Hamang. Neste uke skal kommune-direktørens forslag opp i utvalget.

– Etablering av en fast konsert- og teaterscene her, i tillegg til rehabilitering av Sandvika Teater de neste par årene, vil være fantastisk både for publikum og for kunstnere og artister. Slike dager er det gøy å være kulturpolitiker, sier han.

Skisse inngangsparti Tanken Scene

75 millioner

Kulturhussjef Kai Gustavsen er glad for rask politisk handling etter bestillingen i desember.

– Dette gir oss mange flere muligheter. Det er jo pekt på at det er for få scener i forhold til innbyggertallet her. Vi i Kulturhuset har ikke mer plass enn vi har og må si nei flere ganger i uken, sier Gustavsen som også administrerer Tanken.

Han forteller at Tanken scene planlegges med fleksible løsninger. Selve scenegulvet er tegnet med en hev- og senkfunksjon som både kan være i flukt med gulvet og heves 1,8 meter opp. Det er også foreslått et skyveamfi, slik at man kan kombinere med både sittende og stående publikum, forklarer han.

Investeringskostnadene for etablering av Tanken Scene er basert på forprosjektet og anslått til 75 millioner kroner. Lokalet er på rundt 2.000 kvadratmeter.

Gustavsen peker på utfordringer som begrenset finansiell støtte og konkurranse fra andre scener, men også suksesskriterier som appell til et bredt publikum, tilbud til barn og unge samt at internasjonale artister vil trekke til Sandvika.

Bilde av Andrew Murray, Tanken Scene

Røft og urbant

Den tidligere fabrikken rommer allerede Tanken Studios med snart 40 lydstudioer. Her holder Andrew Murray (34) fra Kolsås og Rykkinn til. Han er leder for plate- og studioselskapet «Luft» og er selv tidligere musikkelev fra Rud videregående.

– Jeg har holdt til her fra jeg var 13 år, den gang var det kun tre studioer her. En ny scene vil komplettere økosystemet av studioer, øvingsrom og dansescener. De yngste i bransjen er opptatt av audiovisuelt innhold der musikere, artister, filmregissører og dansere samarbeider. Det blir muligheter for å skape mange særegne produksjoner her, mener 33-åringen.

Ordfører Lisbeth Hammer Krog roser ildsjeler som Fibiger, Gustavsen og politikerne i MIK.

– Arbeidet dere har gjort, bygger opp under visjonen vi har vedtatt: Sandvika som et kraftsenter for kulturen. Vi har flere scener under eget tak, men vi skal opp i antall publikummere og det får vi nå, smiler ordføreren.

Tanken Scene vil få et røft og urbant uttrykk i den gamle papirfabrikken.

– Vi har scener under egne tak, men her blir det mer rustikt og kan tiltrekke et annet type publikum. Scenen vil dekke et behov som mange vil elske, tror ordføreren og peker på at også at næringslivet kan ha samlinger og arrangementer i lokalene.

– Jeg gir all honnør til våre fagfolk innen kulturen som sammen med politikerne kaster seg rundt og ser muligheter sammen med grunneier, i dette tilfellet Andenæs Eiendom. Dette vil knytte bydelen sammen med resten av Sandvika. Det er ikke mange skrittene fra Hamang til elvepromenaden.

Romoversikt, plan for Tanken Scene
Skisse, konsertsal med publikum Tanken Scene

– Ikke gitt at vi blir enige

Administrerende direktør Wincent Haga i Andenæs Eiendom er positiv til mer kultur på Hamang, men understreker at det formelle ikke er på plass.

– Planarbeidet for Hamang har pågått i lang tid. Det foreligger ikke noen avtale ennå og ligger et stykke frem i tid. Ballen ligger hos kommunen foreløpig, men kultur er selvsagt en interessant del av fremtidens Hamang. Jeg tror at den gamle fabrikkbygningen kan bli en viktig miljøfaktor. Det er kommunen som kjører løpet nå, og vi er i utgangspunktet positive. Det er ikke gitt at vi blir enige og vi må ivareta vår nåværende leietager og våre kontraktforpliktelser, sier Haga.

Det har foreløpig ikke lyktes Budstikka å komme i kontakt med Jysk om saken.

Les hele artikkelen i Budstikka her: Jysk kan bli konsert- og teaterscene på 2.000 kvadratmeter

Foto: Joakim S. Enger

Illustrasjoner: Cowi