Ny billettsalgsrekord for Bærum Kulturhus

Norge gjenåpnet etter Koronapandemien 25. september, og alle begrensinger i forhold til billettsalg og antall plasser for publikum ble samtidig fjernet. Dette har folk i Bærum, Asker og Oslo vest satt stor pris på. Aldri har Bærum Kulturhus solgt så mange billetter og hatt en så høy billettomsetning på en måned tidligere. Selv rekordåret 2019 ble passert med god margin + 19% i billettomsetning. I tillegg har salget i november startet like sterkt.

—Billettomsetning er alt som registreres i billettsystemet, og gjelder alt av konserter og forestillinger som er lagt ut for salg. Både lokale krefter og store norske artister har vært populære blant publikum. Aller flest billetter ble solgt til Bærum barneteaters 27 forestillinger i oktober og november med forestillingen Narina – Løven, Heksa og Klesskapet etter C.S. Lewis roman. Den hadde i gjennomsnitt over 200 publikum hver kveld. Stjernekampvinner Bjørn Tomrens to konserter i februar, ble lagt ut for salg i oktober, og er straks utsolgt. Den første konserten var så populær at det er satt opp ekstrakonsert samme dag, - og denne har kun 23 billetter igjen. Musikalen Billy Elliot med Koffers produksjoner og 10 forestillinger i januar har også et solid salg. Ingrid Bjørnov og Øystein Sundes ene show i mai har kun 60 ledige billetter. Det er også svært hyggelig å registrere at Trollmannen fra Oz med 20 forestillinger i oktober og november på Stabekk teater til sammen solgte 2300 billetter, forklarer kommunikasjonsansvarlig Karin Bugge.

Men, den store trenden er at alt selger godt. Små barneforestillinger med plass til 20, vin- og matsmakinger, konserter, dans og elevforestillinger. Folk har rett og slett savnet å gå ut og få fine opplevelser sammen.

Det er flott å være sammen på konserter og forestillinger. Artistene er også så begeistret for å være tilbake igjen, og har rett og slett ikke lyst til å gå av scenen. Konserten med Ola Kvernbergs STEAMDOME, var satt opp til 2 timer og de spilt i nesten 3 timer. De synes det var så rått å få spille for publikum igjen, forteller Bugge.

—Billetter til konserter og forestillinger for våren bli nå sluppet fortløpende, i tillegg kommer vi ut med vårt trykte program i Bærum i desember. Det er stappfullt med konserter og forestillinger for store og små. Vi mener jo at billetter til opplevelser er den aller beste julegaven. Opplevelser gir gode minner, varer lenge og er kortreiste, avslutter Karin Bugge.

Spørsmål til Bærum Kulturhus om billettsalg og billettomsetning kan rettes til:

• Kommunikasjonsansvarlig Karin Bugge, tlf 932 09 449 – karin.bugge@baerum.kommune.no

Foto: Tomas Lauvland Pettersen