Frir til unge med DJ og gatekunst

Bærum Kulturhus slipper gatekunstnere og DJ inn lørdag. – Mange vil bli overrasket, mener «Duer»-kunstner Magnus Aasvestad (26) fra Gjettum.

Artikkel i Budstikka av Nina Abrahamsen, 10. sept 2021.

Lørdag 11. september inntar graffitikollektivet «Duer» Bærum Kulturhus med sin første soloutstilling «Prototype». DJ blir Sebastian «Coucheron» Teigen, også han fra Toothfairy og Tanken-miljøet.

– Om vi får en kjempegod idé, kan det hende vi gjøre noe ekstra, sier kunstner Magnus Helgesen (25) fra Kolsås.

Han og «Duer»-kollegene Magnus Aasvestad og Christian tar med seg rundt 60 av sine egne kunstverk, helst skulle de gjort om hele det Snøhetta-tegnede huset fra 2003.

– Vi ønsker oss et yngre publikum. Dette blir kult, annerledes og kortreist. Men vi var nødt til å dempe dem litt. Dette bygget har stramme linjer og en minimalistisk stil. De kan ikke ta helt av, sier prosjektleder Helena Myklestu fra Kulturhuset.

Langs elven nedenfor Rådhusbrua har trioen også malt et nytt verk, inspirert av deres internasjonale bakgrunn. Magnus Aasvestad er halvt sørkoreansk, Christian Zervos halvt gresk og Magnus Helgesen halvt svensk. Nå er de klare for å rykke inn i Kulturhuset:

– Dette var perfekt timing. Vi har lett etter et sted å stille ut. Det kommer helt sikkert mange folk hit lørdag, som ikke har et forhold til Sandvika fra før, sier Helgesen og Aasvestad.

De to startet med graffiti i nærområdet på Kolsås og Rykkinn som 11-12-åringer.

– Vi pleide å snike oss ut om nettene. Den første natten grunnet vi, den andre gjorde vi det ferdig.

– Ble dere noen gang tatt?

– Nei, men vi har løpt mye, ler Helgesen.

Les hele artikkelen i Budstikka.

Foto: Joakim S. Enger