Ny kulturhussjef: - Jeg gruer og gleder meg

Kai Gustavsen (49) lå søvnløs natten før han møtte på jobb som ny leder for Bærum Kulturhus.

Til vanlig har han godt sovehjerte, men natten før første jobbdag, sovnet ikke Kai Gustavsen før i tre-firetiden.

- Jeg gruer meg - og gleder meg. Det er et stort ansvar og mange som skal bli fornøyde - publikum, kulturlivet, politikere og mediene, sier den ferske kulturhussjefen, som er oppvokst og bosatt i Drammen med kona Hanne (42) og døtrene Kaia (13) og Marthe (9).

Skal være best

Konkrete planer for Kulturhuset er for tidlig å komme med. Først må han snakke med de ansatte. Men det skorter ikke på ambisjoner.

- Min visjon er å by på landets beste kulturopplevelser.

Vi går ikke for noe middelmådig. Som leder vil jeg gi tillit. Hver og en må ønske å gjøre hverandre gode. Jeg ser på meg selv som trener for et eliteserielag. Det er det vi er, sier 49-åringen.

For ham tente kulturinteressen da han spilte saksofon i korps. Han har også gått musikklinjen på Rud, undervist og studert musikk. Jazz fikk han sansen for som ungdom.

- Jeg trodde lenge jeg skulle bli musiker. Slik ble det ikke, men jeg har hele tiden jobbet innenfor kultursektoren, sier drammenseren som er mest kjent fra Kongsberg Jazzfestival som hadde en formidabel vekst de åtte årene han var daglig leder. Æren gir han menneskene rundt.

- Det var også noe av det som lokket meg hit. Jeg vet at det er mange dyktige folk her, sier Gustavsen som også har opplevd kulturlivets nedsider.

- Noe har gått ganske bra, annet ganske dårlig. Jeg har tapt masse penger på festival og tjent masse penger på festival. Når du har vært med en stund, vet du hvilke fallgruver du ikke bør gå i. Vi i kulturlivet må takle både gode og dårlige dager. Hvem kunne vite at det kom et år uten publikum, for eksempel?

Nye publikummere

Et hovedmål er å få enda flere til å føle seg hjemme i Kulturhuset.

- Vi må fortsette å profesjonalisere og gjøre endringer. I dag er Kulturhuset spesielt gode på kunstbiten som dans og klassisk musikk. Vi skal jobbe med å få med flere av dem som ikke identifiserer seg med oss, sier Gustavsen, som også leder Sandvika Teater, Lille Scene og Tanken.

- På sikt skal vi jobbe med å få med flere av dem som ikke identifiserer seg med kulturhuset i dag.

- Det som skjer på Tanken er helt rått. Bare vent til Bærum blir klar over at det er rundt 100 selvstendige arbeidsplasser der, med alt fra musikere og filmfolk til designere og fotografer.

Kultursjef Berit Inger Øen er fornøyd med at det er Gustavsen som tar over etter Morten Walderhaug (63) som gikk av sist uke.

- Jeg ser veldig frem til samarbeidet med Kai. Han har en spennende og relevant bakgrunn. Både Kulturhuset, men også kulturlivet i Bærum vil dra nytte av hans erfaringer. Jeg er sikker på han vil bygge på det gode arbeidet som er gjort, samtidig som han setter sitt eget preg.

Privat samarbeid

Forrige kulturhusleder mente kommunal ledelse ga for lite spillerom.

- Tja, vi i kulturlivet liker å spille liberoroller. Men vi trenger også å bli holdt i ørene, at det er noen målbare enheter som politikere og andre er interessert i, som økonomi, besøkstall og at du når ulike grupper og aldre. På Kongsberg jobbet jeg i en stiftelse og ledelsen var ikke mindre tett på der, snarere tvert imot. Det blir et lagspill oppover i systemet. Det at Bærum Kulturhus er kommunalt, gjør at det har den posisjonen det har i dag, sier Gustavsen, som også ser for seg et tettere samarbeid med næringslivet.

- Det ligger et stort potensial der. Næringslivet kan bidra med mer enn penger, også kompetanse og tilgang til nye publikumsgrupper. Det kan også bli flere som heier på «elitelagene» sine. Det er bare å ringe meg.

- Jeg gleder meg til å åpne opp for publikum, sier Kai Gustavsen, ny leder for Bærum Kulturhus.

...

Les artikkelen i Budstikka her.
Foto: Karl Braanaas.