Inkluderende jubilant

Bærum Kulturhus er en levende institusjon.

– Budstikkas lederartikkel lørdag 9. ovember 2013.

Den favner bredt, samtidig som den evner å tilby smal kultur for et kresent publikum. Nå er det skjeve bygget i Sandvika vest ti år. 16. november skal det feires med en festforestilling.

Bærum Kulturhus’ enestående posisjon innen moderne dans, har ikke kommet av seg selv. Det er kulturhussjef Morten Walderhaug og hans kompetente medarbeidere som har gått den krevende veien fra ubetydelig til betydelig. Internasjonale forestillinger legges i dag til Sandvika, fremfor å starte på en av våre store, nasjonale scener. Det er hyggelig for Bærum, det er viktig for Kulturhuset.

Sandvika er blitt Bærums midtpunkt for kulturelle opplevelser. Store artister og lokale barneteatre har gått hånd i hånd ut på scenene. Det har fungert – og trukket interessen både til lokale prestasjoner og verdensstjerner blant annet innen moderne dans.

Bærum Kulturhus har oppnådd mye – både som en levende kulturinstitusjon og som en utfordrende arbeidsplass. For sitt arbeid med å etablere et kunstnerisk alternativ til dansescenene i Oslo, og for sitt rikholdige tilbud, ble Kulturhuset hedret som «Årets bedrift» i Bærum. Få kulturinstitusjoner har klart det tidligere.

Jubilanten har vært omdiskutert. Først og fremst før det ble reist, men også da det sto ferdig med skjeve vegger og et, for mange, vel modernistisk uttrykk. Trang fødsel er et riktig uttrykk for å beskrive de politiske holmgangene før endelig vedtak om å bygge et kulturhus ble tatt. Men gamleordfører Odd Reinsfelt var klar i sin tro på at et kulturhus ville løfte både Sandvika og bygge lokal identitet. Derfor ble det kulturhus. Og starten på en suksess.

Kontroversielle oppsetninger hører med til en moderne scene. Når et israelsk dansekompani av ypperste klasse besøker Sandvika, blir det demonstrasjoner. Det er heldigvis høyere under taket i Bærum Kulturhus, enn hos dem som står utenfor med løpesedler. Bærums storscene er internasjonal. Den løfter både artister, ensembler og tilskuere. Å være et solid alternativ til scenekunsten som tilbys i Oslo, sier mye om dem som leder kulturarbeidet i Bærum og han som trekker i trådene i Kulturhuset. I dag er Bærum Kulturhus anerkjent for sitt repertoar langt ut over landets grenser.

Kultur bygger miljøer. Kunstnerisk kvalitet gir opplevelser og minner. Når Bjørn Eidsvåg roser Bærums publikum, er det ikke tilfeldig. Det er raust og engasjert, men også kunnskapsrikt og kresent. Og så gleder publikummet seg over at bygget forsetter å utvikle seg. Både kunstnerisk og materielt.

Les Budstikkas leder.